Torsdag

Efter att ha fortsatt med den teoretiska fordonsutbildningen måndag till och med onsdag var det idag dags att ha praktisk fordonsutbildning. Marie skjutsade mig till järnvägsstationen och så hoppade jag på Stockholmståget vid halv åtta tiden på morgonen. Framme i Stockholm gick jag upp till personallokalerna för att ta en kaffe och en smörgås innan kollegan och instruktören skulle dyka upp.

Vi är ju fyra kollegor som går X2-utbildningen nu och vi har blivit uppdelade två och två när det är dags för praktikkörningen och det blev samma uppdelning som när vi gick Rc-utbildningen för ett par månader sedan.

Efter en stund dök min kollega upp och vi skrev då ut dagens tågordrar samt fordonslistorna på X2-tågsättet som vi skulle köra. Sen var det bara att ta det lugnt ett tag innan det blev dags att gå ner till tåget.

Vi skulle köra snabbtåget till Karlstad med avgång strax efter 10 och det blev jag som körde på ditresan. Det hände inget anmärkningsvärt under resan, dock blev vi några minuter sena när vi skulle avgå från Hallsberg på grund av att andra tåg var i vägen och de minuterna kunde vi inte köra in utan anlände sent även till Karlstad. Där bytte vi ände och förberedde returresan som skulle avgå om en knapp timme. Sedan hann vi gå till caféet i stationshuset för att köpa några smörgåsar att stoppa i magen innan det var dags att köra igen.

Min kollega tog spakarna och vi började resan mot Stockholm. I Kristinehamn fick vi ett dörrfel, som instruktören och jag gick till vagn 5 för att åtgärda genom att stänga av och låsa dörren. När vi skulle iväg från Degerfors fick vi ytterligare ett dörrfel på samma vagn men denna gång dörren mitt emot den som vi låste i Kristinehamn. Proceduren fick upprepas och vi kunde lämna Degerfors med ännu en dörr låst. Resten av resan gick utan avvikelser och vi rullade in på Stockholm C helt planenligt några minuter före fyra.

Det var en halvtimme kvar innan tåget mot Västerås skulle avgå så jag hann med ett toabesök och en kaffe i personallokalerna innan jag gick ner till spår 5. Där visade det sig att det varit ett växelfel i Hagalund under eftermiddagen som gjorde att tågen blev försenade ut från depån. Till råga på allt hade det också blivit en solkurva i närheten av Centralstationen vilket ytterligare spädde på förseningarna. Tåget dök till slut upp och kom iväg ungefär 50 minuter sent och eftersom det var mitt i värsta rusningstiden blev tåget överfullt med stående i alla vagnar. Jag fick gå in och sätta mig i tjänstekupén tillsammans med de bägge ombordarna. Framme i Västerås bytte jag till buss och åkte sista biten hem.