Efter ett par dagars ledighet var det dags att köra igen. Åkte hemifrån före halv tolv och en dryg timme senare var jag på plats i Hagalund. Där kunde jag i lugn och ro äta ett par smörgåsar och ta ett par koppar kaffe samt prata lite med cheferna innan det var dags att förbereda dagens körningar.
Mitt tågsätt stod på spår 18 och efter att ha kollat att allt var ok ringde jag Platskontrollen och fick åka ner till Centralens spår 11 varifrån tåget skulle avgå vid tjugo i tre. Destinationen var Norrköping med uppehåll på vägen i Flemingsberg, Södertälje, Vagnhärad, Nyköping och Kolmården. Tågsättet bestod av Rc6-lok och 4 personvagnar – totalt 122 meter långt. Resan gick utan konstigheter och vi rullade in i Norrköping någon minut före tidtabellen. En förare från Linköping bytte av mig och jag kunde gå till Personallokalen för att äta min matlåda.
Ungefär en timme senare gick jag ut till spår 3b, där nästa tåg från Stockholm skulle ankomma. Föraren och jag hjälptes åt med rundgången och efter att bromsprovet var avklarat tog jag över rodret – eller spakarna – men det var drygt en halvtimme kvar till avgång, så jag gick och hämtade en kopp kaffe och satt mig i loket för att lyssna på radio.
Vid halv sju rullade vi i väg mot huvudstaden igen, med uppehåll på samma ställen som på nervägen. Nu hade jag ett Rc6-lok samt 5 vagnar och då blir det 148 meter långt. När solen gick ner blev det kyligt och jag fick sätta på lite värme i hytten. Det är inte den där riktiga vårvärmen än heller. Framme i Stockholm fick jag klartecken från ombordaren och jag kunde rulla ut mot Hagalund. Det hade varit stopp i trafiken vid Solnatunneln på grund av en gräsbrand, men nu var den släckt och trafiken igång igen. Jag såg brandbilen stå kvar och en massa skum på marken utanför spårområdet.
Eftersom mitt tågsätt nästan på en gång skulle tillbaka mot Norrköping igen, slapp jag passera genom toatömningen utan gled förbi på ett annat spår och direkt bort till spår 26, där en ”lokavhängare” kopplade loss vagnarna och så fick jag köra runt loket till andra änden och där kopplades vagnarna till igen. Sedan var det bara att skriva ett kvitto för överlämningen till nästa förare och så kunde jag gå mot utgången för att åka hem.
Nu är det en långhelg för mig – nästa arbetspass är på onsdag. Skönt med lite ledigt!