Jag och en kollega fick dela på ett pass idag. Han har fått utbildning på X40 (dubbeldäckare) och jag har ju som bekant fått Rc-lok som första fordon och dagens pass innehöll alltså båda fordonen.
Han fick ta första delen av passet som innehöll körning med X40 och för min del började det med passåkning med ett snabbtåg (X2000) till Linköping vid 12-tiden. Där gick jag till personallokalerna för att äta min matlåda. Sen var det dags att åka pass till Norrköping, där jag skulle byta av en förare på ett loktåg som ankommit från Stockholm. Han hade gjort rundgången klar och vi hjälptes åt att göra bromsprovet och sedan tog jag över. Det var en knapp halvtimme till avgång och jag gick till personallokalen för att besöka toan och för att hämta en kopp kaffe. Vi blev några minuter sena iväg eftersom vi fick vänta in ett sent snabbtåg från Malmö, som hade resenärer som skulle med oss. Förseningen var snart inkörd och resten av resan till Stockholm gick i ett behagligt tempo utan tidspress.
När alla resenärer lämnat tåget och jag fått ok från ombordaren började jag åka ut mot Hagalund. Strax efter Karlbergs pendeltågsstation ringde fjärrtågklareraren (fjärren) och frågade om jag kunde stanna. Det var inga problem för mig att stanna och orsaken var att de lagt tågväg förbi Hagalund för mig (alltså så att jag skulle fortsätta norrut mot Märsta/Arlanda). De måste ha bekräftat från mig att jag står still och har ”förlorat” körtillståndet innan de kan lösa ut tågvägen och sedan lägga en ny korrekt tågväg åt mig. När närmaste signalen efter ett par minuters väntan åter visade grönt kunde jag fortsätta och då låg växeln in mot Hagalund. Efter toatömningen och ”vagnavhängningen” körde jag bort loket till verkstaden, där jag parkerade på anvisat spår. Sen var arbetet klart! Nu är det två fridagar innan det är dags igen.