Började vid halv ett men kom till jobbet kvart över elva och kunde ta det lugnt ett tag. Ett par av mina kollegor som hade rast dök också upp och vi satt och pratade lite. Gick sedan ut till mitt tågsätt, Rc-lok och 6 vagnar, som stod på spår 22 och kollade att allt var som det skulle. Rullade sedan ner mot Centralen, där jag kom in på spår 4 och fick göra rundgången själv.
Ett par minuter före två var det avgång och jag satte fart norrut. Destinationen var Duved, men jag skulle bara köra till Gävle med uppehåll för påstigande på Arlanda och i Uppsala. Det var väl tilltagna tider i körplanen, så jag behövde inte köra för fullt. Mellan Uppsala och Tierp hade jag ett Upptåg framför mig och fick hålla igen lite extra för att inte komma för nära. Efter Tierp var det fritt framför och jag låg helt i tid med körplanen. Plötsligt såg jag i ATC:n att det var stopp någonstans framöver och kom sedan fram till signalen och fick stanna där. Tågklareraren meddelade att det var signalfel och att det bara gick att använda det ena spåret på sträckan. Vi skulle få invänta ett södergående tåg innan vi fick fortsätta. Vips så var vi nästan 10 minuter sena. I Gävle blev jag alltså avbytt och hade nästan 5 timmars rast. Gick till personallokalerna för att äta min matlåda och sedan till hotellet för att koppla av resten av tiden.
Vid 21-tiden var det dags att gå ner till järnvägsstationen för att ta över södergående tåg från Duved. Det var en av mina tidigare handledare i Stockholm som kört från Östersund som jag löste av. Strax före Uppsala var det något signalfel som gjorde att jag kom i kapp ett Upptåg och blev några minuter sen, men det gick ändå ganska smidigt att ta sig förbi. I Knivsta däremot lyste signalen ilsket rött och vi blev stående i 10 minuter innan tågklareraren till slut lyckades få den att ändra färg till grönt. Väl framme på Centralstationen var det dags för ytterligare en rundgång, men nu fick jag hjälp av en snäll ombordare, så det gick mycket smidigare än om jag skulle ha gjort det själv. Efter toatömningen i Hagalund kopplades vagnarna av och jag körde loket till det anvisade verkstadsspåret, där jag parkerade och i och med det var långfredagens pass över. Det hade till och med hunnit bli tidig påskafton när jag gick ut genom grinden.