Torsdag

Även idag hade jag tjänstetåget till Örebro på min lott. Lokledningen meddelade att jag skulle transportera tre stycken Rc3:or med en Rc6:a till verkstaden och att de höll på att koppla ihop allt vid lokstallet. Jag gick ut och hjälpte till att fixa i ordning allt. När vi kopplade på tryckluften i huvudledningen (alltså tryckluftledningen som används för att styra bromsen med) så började all luft pysa ut i den första Rc3:an. En lokreparatör kom ut för att titta vad det kunde vara. Förmodligen var det en ventil som fastnat och som satt oåtkomlig utan större ingrepp. Det slutade med att vi fick koppla isär och dra bort den första Rc3:an till ett annat spår och så koppla på de två kvarvarande istället. När allt var ihopkopplat, kontrollerat och klart för att rulla iväg var det en timme efter planerad avgång.

Färden till Örebro gick väldigt smidigt och jag behövde inte stanna en enda gång för möte eller annan anledning utan det flöt på hela tiden. Det var lite av godstågskänsla att susa fram i max 110 km/h. När jag kom till Örebro och växlade in till verkstaden var jag ungefär trekvart sen mot planen. Det enda fordon jag skulle ha tillbaka var ett Rc3-lok och det stod färdigt så jag kunde få åka när jag ville. Jag gick för att äta min matlåda i lunchrummet och när jag kände mig redo gick jag ut igen och så var det bara att åka iväg. Tillbakaresan gick även den smidigt fick stanna ett par gånger för möten men det var enligt planen. Det är ett otroligt ax i ett ensamt Rc-lok – 4900-5000 hästar som drar iväg 🙂

Väl tillbaka i Hagalund ställde jag upp loket enligt anvisning och därmed var passet klart och jag kunde dra mig hemåt. I morgon är det ledigt men på lördag är det dags för arbete igen.