Måndag

Passet började nere på Stockholms Central, så jag tog som vanligt bilen till Hagalund och fortsatte med pendeln. Jag och min kollega träffade vår instruktör för dagen och vi gjorde upp hur vi skulle köra. Sedan var det dags att gå ner till spåret för att ta emot ett tåg från Uppsala, som vi skulle fortsätta söderut med. Eftersom Uppsala-tågen har ett lok i varje ände skulle en växlare koppla av det bakre loket och den sista vagnen innan vi skulle avgå. Det var dock lite trångt nere på avgångsspåren den här morgonen – ett tåg hade fått något problem precis efter avgång söderut och lyckades till slut backa tillbaka in på spår 12, så att andra tåg kunde komma förbi. På vårt spår (spår 10) stod redan två X40:or som var sena, men efter ett tag fick vårt tågsätt rulla in till spår 8 i alla fall. I högtalarsystemet ropades spårändringen ut och alla våra resenärer kom gående till oss. När alla kommit ombord kunde vi så starta från spår 8 ungefär en kvart sena. Efter att ha haft uppehåll i Södertälje och Norrköping rullade vi in i Linköping, där vi blev avbytta och gick för att ha en dryg timmes rast.

Sedan var det dags att gå ut till spår 2 för att byta av föraren på ett ankommande tåg och det körde vi till Stockholm med samma uppehåll som på nervägen. Efter att ombordarna synat vagnarna fortsatte vi till Norra Bantorget för avfurnering och sedan ut till Hagalund, där vi ställde av vagnarna och körde loket till stall eftersom det skulle in på verkstan. I och med det var uppkörningen klar och vi kunde bege oss hemåt. I morgon har vi ett skriftligt prov …