Idag stod ett kvällspass till buds. Åkte hemifrån strax efter kl 14 efter att ha haft en lugn och skön förmiddag hemma. Träffade på flera av mina kollegor som anställdes samtidigt som jag när jag kom till Hagalund. De har börjat sina respektive fordonsutbildningar den här veckan och vi hann prata några minuter. Efter att ha skrivit ut tågordrarna gick jag iväg till Ulriksdals station för att ta pendeln ner till Centralen och där möta upp såväl min kollega som min handledare.
Första uppdraget var att ta emot en X2:a från Göteborg och vända den i Karlberg och så åka till Norra Bantorget för stödfurnering. På Norra Bantorget bytte vi tågsätt med en annan förare eftersom vi skulle ha en X2:a som skulle gå till Köpenhamn. De X2:or som ska gå till Danmark har speciell utrustning för att få köra där bl a dansk ATC och utrustning för dubbel linjespänning eftersom man har 25 000 V i kontaktledningen i Danmark medan vi i Sverige ”bara” har 15 000 V.
När vi var klara med furneringen rullade vi fram till spår 11 som var vårt avgångsspår och snart var vi på väg. Precis som igår körde vi till Linköping, dit vi anlände klockan 20 och utan att några avvikelser uppträtt under vägen. Vi gick bort till personallokalerna för att ha två timmars rast och under rasten åt jag min matlåda och tog det lugnt med att titta på TV.
Vid 22-tiden var det dags att byta av föraren på ankommande X2:a från Malmö och Köpenhamn. Det var knappt 10 minuter försenat när vi tog över i Linköping och när vi kom till Norrköping var det stopp i infartssignalen. Det visade sig vara både ett spårledningsfel och ett växelfel, så vi fick skriva blankett för att få passera signalen som inte gick att ställa till ”kör” (grönt) och så fick vi kontrollera två växlar så att de låg rätt innan vi passerade dem. När vi lämnade Norrköping hade förseningen ökat till drygt 20 minuter.
I Södertälje mötte Polisen upp för att avvisa två resenärer som stigit på i Norrköping och som dels bara hade en biljett dels överöste ombordpersonalen med okvädningsord och var allmänt otrevliga.
När vi kom fram till Stockholm C hade klockan passerat midnatt så att det blivit torsdag. Alla passagerare lämnade tåget och cateringservicen avfurnerade tåget. Sedan kunde vi fortsätta ut till Hagalund för toatömning och uppställning och så var det bara att gå till utgången och bege sig hemåt. Därmed var övningskörningen över – på måndag börjar två veckors fordonsutbildning och därefter är det examen för att få börja köra själv! Det närmar sig … 🙂