Måndag

Hade bokat ett rum för tidig tjänst och åkte därför till Hagalund redan igår kväll. Kvart i fyra var det väckning och en timme senare började dagens pass. Även idag var vi två elever och en handledare och när vi var klara med förberedelserna gick vi ut till spår 31, där vårt tågsätt – ett Rc6-lok med 5 vagnar – stod uppställt. På vägen ut till spåret plingade det till i våra telefoner och ett driftmeddelande om att det var växelfel vid in- och utfarten till/från Hagalund.

När vi kollat att allt var ok ringde vi platskontrollen och fick då reda på att växelfelet ställde till problem och att det var kö ut från Hagalund. Vi fick lov att vänta på vår tur. Till slut kom vi i alla fall iväg ner mot Centralen och där började vi göra vår rundgång. När allt var klart och vi kunde starta var vi nästan 20 minuter sena. Vi skulle köra till Falun och efter Uppsala där det blir enkelspår fick vi stanna för att möta flera tåg och tappade på så sätt mer tid. När vi till slut rullade in i Falun var vi 39 minuter sena och avgångstiden tillbaka till Stockholm hade redan passerats. Vi hjälpte kollegan från Falun som bytte av oss med rundgången och när tåget rullade iväg gick vi till personallokalerna för att ta rast.

Egentligen hade vi kört färdigt för idag och skulle åka pass tillbaka till Stockholm med tågbyte i Gävle, men eftersom vi var försenade hann vi inte med vårt planerade tåg utan beslutade att åka tillbaka med nästa loktåg istället. Vår handledare frågade kollegan som skulle köra det tåget om han hade något emot att vi tog över och körde tillbaka till Stockholm, så att vi skulle få så mycket träning som möjligt. Han hade inget emot det så det blev så att vi fick köra även på tillbakavägen.

På Stockholm C fick vi avbyte och gick sedan direkt till pendeln för att åka ut till Hagalund. Därmed var dagens arbetsinsats över och endast hemresan återstod. Nu är det bara två pass kvar den här veckan – nästa vecka drar fordonsutbildningen igång …