Fredag

Mobilalarmet ringde redan klockan 2 (!) och nån minut före 3 satt jag i bilen på väg till Hagalund. En dryg timme senare hade jag parkerat bilen och beställt en taxi via appen i telefonen. Det gick snabbt för taxin att dyka upp – de har väl inte många körningar den här tiden och kvarten senare steg jag ur på Klarabergsviadukten och gick in för att ta en kaffe och min macka.

Vid femtiden dök min handledare för dagen upp – en serviceledare på SJs Snabbtåg – jag skulle nämligen få åka med som avgångssignalerare (ags) idag för att se hur det ser ut från ombordarnas synvinkel och hur jag som lokförare kan underlätta ombordpersonalens arbete. Dessutom är både lokförare och ombordpersonal ett team när vi arbetar tillsammans och det är viktigt att förstå varandras uppgifter.

Serviceledaren börjar med att skriva ut en massa listor över tågets totala bokningar, om det finns rullstolar/ledsagade personer, vilka platser som är bokade, bokad frukost/mat, tidtabeller, fordonsfel mm mm. Efter lite sorterande är det dags för briefinggenomgång med övrig ombordpersonal. På den här turen var det en ansvarig för 1:a klass och en ansvarig för bistron utöver serviceledaren. När personalen har pratat igenom hur de ska jobba tillsammans är det dags att gå ut till en väntande taxi för att åka bort till furneringsplattformarna vid Norra Bantorget, där X2-tåget står.

Efter att ha äntrat tåget gick vi igenom tågsättet för att se att allt var ok. Vi träffade föraren som klargjort tåget och fick information om ett par innerdörrar som krånglade, en seg ytterdörr samt stopp i ett handfat i bistron. Serviceledaren ska också kontrollera att Cateringservicen har levererat rätt antal frukostar/måltider och det även till tågets retur till Stockholm, annars blir det problem. Eftersom det finns två 1:a klass vagnar ansvarar serviceledaren för att servera frukost i vagnen med minst antal resenärer och alltså gick vi dit för att förbereda med att värma bröd i ugnen samt plocka i ordning en ”flygvärdinnekärra” med allt som hör frukosten till. Mitt i allt detta var det dags att köra fram till avgångsplattformen på Stockholm C och låta passagerarna gå ombord.

När det var dags för avgång stängde vi dörrarna och tåget rullade iväg. Det var första avgången till Göteborg och vi skulle göra uppehåll i Södertälje, Katrineholm, Skövde och Herrljunga under resan. Efter att serviceledaren gjort ett utrop och hälsat alla välkomna samt lite övrig information gick vi en snabb repa genom hela tåget för att se om det fanns några frågor från resenärerna och därefter började han servera frukosten i vår 1:a klass vagn. Precis när det var klart stannade tåget i Södertälje och vi fick gå ut på perrongen för att se att alla kom med och stänga dörrarna.

Sedan var det dags för biljettvisering i hela tåget och det tog sin lilla tid – precis när tåget saktade in för att stanna i Katrineholm var den sista biljetten kontrollerad. Efter avgångsproceduren viserades biljetterna för de nya resande och därefter blev det lite lugnt och vi kunde sitta ner i personalkupén och ta en kaffe. Han berättade lite om andra saker som kan inträffa under resor. Efter uppehållen i Skövde och Herrljunga var det ganska lugnt och han visade mig var säkringar och ventilations-/värmereglage sitter i vagnarna. Efter Alingsås blir det ganska kurvigt och då började jag må illa så jag var tvungen att sätta mig ner och titta ut ett tag, men jag klarade mig utan tråkigheter i alla fall 🙂

Framme på Göteborg C synade vi tåget och när det var klart tackade jag för mig och gick till personallokalerna för att ha rast. Ombordpersonalen hade några timmars uppehåll med dagrum på hotell innan de skulle åka tillbaka igen, men på grund av min veckovila skulle jag åka pass tillbaka till Stockholm efter en timme.

Tillbaka i Stockholm tog jag pendeln ut till Hagalund och sedan bilen hem. Nu är det ledig helg.