Min vanliga handledare har andra uppdrag resten av veckan, så jag får åka med min andra handledare istället. Idag stod ett eftermiddags-/tidigt kvällspass på menyn. Egentligen skulle vi ha kört lok och vagnar men nu under några veckor är det här fordonsomloppet ersatt av dubbeldäckare (X40). Därför parkerade vi våra bilar vid depån, där dagens tjänst börjar och slutar.
Vi började med att klargöra fordonen – två ihopkopplade enheter med 3 respektive 2 vagnar – och när det var klart växlade vi ner till spår 1a, varifrån vi skulle avgå strax efter klockan 16. Allt gick helt enligt planen under vägen till Stockholm och när vi släppt av alla resenärer vid spår 8’s perrong skyltade vi upp returen tillbaka till Västerås och gick sedan upp till personallokalerna för en halvtimmes rast.
Resan tillbaka gick även den helt enligt planen och när alla passagerare lämnat tåget i Västerås och vi synat tågsättet, växlade vi oss tillbaka till depån och in på anvisat spår och sedan återstod bara att sätta oss i bilarna för att åka hem.