Tisdag

Tio i fem åkte vi hemifrån i min handledares bil ner till järnvägsstationen. Efter sedvanliga förberedelser tog vi taxi ut till depån där vi genast började klargöra de två X40:orna vi skulle ha. När vi var färdiga var det hög tid att ringa fjärrtågklareraren för att få växla ner till perrongen.

Idag körde vi direkttåget från Västerås till Stockholm C med avgång några minuter efter kvart i sju. Vi stötte inte på några problem under resan, men vi fick ta det lite lugnt efter Jakobsberg för att inte komma för nära det lokdragna regionaltåget som avgick från Västerås en kvart före oss och som på vägen stannat i Enköping och Bålsta. Detta var förstås medräknat i vår tidtabell och därför låg vi hela tiden rätt i förhållande till planeringen. Väl framme på Centralstationen tömdes tåget snabbt och medan vi satt kvar i vår hytt hoppade en annan förare in i den bakre hytten. Han körde sedan tågsättet upp till vändspåren vid Karlberg, där vi fick stå och tidsreglera tills vi var välkomna fram till ett avgångsspår inne på Centralen. Vi körde då från vår hytt igen och när vi stannat vid perrongen på spår 12 fick vi avbyte och kunde gå till pendeltåget för att åka ut till depån i Hagalund, där vi skulle ha rast.

När rasten var över och innehållet i matlådan uppätet, var det dags att gå ut till spår 29 för att klargöra nästa tågsätt. Vi såg dock på håll att vårt tågsätt inte stod på angivet spår och fick därför ringa Platskontrollen igen för att få reda på vad vi skulle göra. Det visade sig att det ena fordonet, en 2-vagnars X40, stod på spår 26 och var klargjort, medan det andra, en 3-vagnars, stod inne i Nya vagnhallen och behövde klargöras. Vi kom överens med Platskontrollen att vi skulle fixa hopkopplingen och började därför att klargöra fordonet. När vi var klara fick vi växla ut ur hallen och bort till spår 26 och lyckades koppla ihop fordonen på första försöket. Nu var vi dock lite sena och fick som tur var åka iväg från depån nästan direkt.

Vi kom ner till spår 4 några minuter före avgångstiden, öppnade dörrarna för att släppa ombord passagerarna och skyndade oss att byta ände. När testerna innan avfärd var klara och vi kunde rulla iväg var det någon minut över avgångstiden, men det var mycket gott resultat ändå med tanke på strulet i Hagalund. Vi körde till Västerås, där en förare från Göteborg tog över – därmed slutade vårt pass för dagen och vi kunde åka hem.