Idag hade jag ett pass i Hagalund, där jag egentligen är stationerad, så jag åkte hemifrån strax efter klockan 12 för att vara ute i god tid. Efter att ha parkerat gick jag till personallokalerna. Där höll två av mina klasskompisar från lokförarutbildningen på att förbereda sin övningstur för dagen och jag växlade några ord med dem. Efter att ha satt mig ner med en kopp kaffe dök min kollega upp – även hon en klasskompis från lokförarutbildningen – och sen kom också vår handledare. Vi skulle alltså vara två elever under dagens tur tillsammans med en körlärare/handledare.
När vi tagit ut tågordrar var det dags att gå ut till tågsättet, som var ett Rc6-lok med 6 vagnar, som skulle gå som InterCitytåg från Stockholm till Malmö. Vi skulle köra till Linköping för att där bli avbytta och det blev min kollega som fick köra på nervägen. På väg från Hagalund till Stockholm C stannade vi vid Norra Bantorgets perronger för att få tåget furnerat d v s få ombord maten. Ombordpersonalen äntrade också tåget där och när allt var klart rullade vi fram till spår 11 på Centralen. Vi lämnade Stockholm enligt tidtabell och sedan hände inget anmärkningsvärt på resan till Linköping. Fjärrtågklareraren ringde när vi passerat Flemingsberg och berättade att det stod 4 älgar strax bredvid spåret några kilometer före Södertälje, men vi såg aldrig några älgar när vi passerade platsen.
I Linköping gick vi till personallokalerna för att ha en knapp timmes rast och då passade jag på att äta min medhavda sallad. När rasten var slut gick vi tillbaka till järnvägsstationen och väntade vid spår 2 på att tåget skulle rulla in. Det var InterCitytåget i andra riktningen – Rc6-lok och 7 vagnar – som jag fick köra tillbaka till Stockholm. Inte heller i den här riktningen hände det något anmärkningsvärt. Jag fick dock köra på ett banavsnitt som jag aldrig tidigare kört – det här tåget gick via Nyköping istället för via Katrineholm. Efter att alla passagerare lämnat tåget i Stockholm och ombordarna synat vagnarna åkte vi ut till depån i Hagalund och på vägen dit stannade vi vid avfurneringsplattformen vid Norra Bantorget för att Cateringservicen skulle plocka ur maten. När vi passerat toatömningen parkerade vi på anvisat spår och gick sedan mot utgångsgrinden för att ta oss hemåt.