På lördagar blir det lite sovmorgon i Arvika eftersom tåget har senare avgång, så alarmet ringde 5.45 och en timme senare gick jag ner för att äta frukost. När frukosten var avklarad gick vi ner till stationen där tågsättet stod precis som vi parkerade det i går kväll 🙂
Vi började med att koppla ut kabeln från tågvärmeposten och starta upp drivenheten för att se att allt gick igång som det skulle. Sedan gick vi ett varv utvändigt för att kolla att allt var ok och så fortsatte vi med klargörningen invändigt – belysning, toaletter, dörrar, brandsläckare, nödutrymningsverktyg, säkringar, brandlarm, högtalare mm mm. När allt var utfört fyllde vi i beredskapskontrollblanketten och efter det gjorde vi bromsprov och testade förarövervakningen. Sen var det bara att invänta avgångstiden.
På lördagar kör vi alltså samma X2:a tillbaks mot Stockholm med avgång vid halvniotiden från Arvika. Nu fick jag för första gången köra sträckan mellan Arvika och Karlstad i dagsljus och det var trevligt. I Karlstad var det 10 minuters uppehåll och då passade vi att gå till bistron för att hämta kaffe och bulle. När vi sedan stannade i Hallsberg blev vi avbytta och kunde gå tillbaka till personallokalerna. Där lämnade jag tillbaka ryggsäcken som jag lånat under praktiken och så gick handledaren igenom utvärderingen som han gjort i min praktikbok. Därefter återstod bara att tacka för de här fem veckorna och säga adjö till min handledare. Jag har verkligen haft det kanonbra!
Sen var det bara att sätta sig i bilen för att åka hemåt. Nu är det bara två veckor kvar i skolan innan det är examen 🙂