Fredag

I dag tog jag bilen till Hallsberg, men stannade först på ICA Maxi här på Hälla för att köpa med mig två tårtor som jag skulle bjuda på. Väl framme ställde jag in tårtorna i kylen så länge och åt min medhavda frukostmacka innan jag plockade ut tågordrarna.

Min handledare anlände och vi gick bort till perrongen för att ta emot X40-enheten som vi skulle ha. Det här passet är samma som vi haft nu två gånger tidigare och då har vi ju bara löst av föraren på tåget som kommer in till Hallsberg, men eftersom det är fredag i dag är det lite special. Ankommande tåg består av tre hopkopplade enheter och vi skulle ha den sista till vårt tåg och de andra ska växlas ut på bangården för att användas i andra tåg senare under dagen. Vi kopplade av vårt fordonssätt och växlade oss bort till den andra delen av plattformen varifrån vi skulle avgå. Där gjorde vi bromsprov, testade förarövervakningen samt skyltade upp tåget med destinationen och sen gick vi tillbaka till personallokalerna för att äta av tårtan. När avgångstiden närmade sig gick vi tillbaka till tåget och kunde på utsatt tid rulla i väg.

I fordonslistan (där alla inrapporterade fel står med) såg vi att en magnetskenbroms var felaktig och skulle vara avstängd, men den var inte det i verkligheten, så min handledare ringde driftstödet och kollade. Vi fick veta att den skulle vara avstängd och när vi kom till Örebro C fick vi gå bak och stänga av den. Därmed fick vi också sänkt maxhastighet för tågsättet (160 km/h i stället för 200).

Vi låg bra i tid hela vägen tills vi kom i fatt ett pendeltåg strax före Sundbyberg. Vi fick stanna vid en signal några hundra meter före Sundbybergs station och kunde se att pendeltåget stod still vid perrongen. När jag ringde fjärrtågklareraren fick jag veta att det var växelfel alldeles efter Sundbyberg och då tar det lite tid att få tillstånd att köra mot stopp (=rött). Vi skulle dock få komma in till spåret på andra sidan perrongen så snart som mötande pendeltåg passerat. Efter några minuter kunde vi köra fram till perrongen och när vi släppt av passagerarna som skulle av fick vi grönt och kunde fortsätta. Växelfelet berörde dock inte vårt spår. När vi rullade in till spår 6 på Stockholm C var vi därför några minuter sena. Efter att alla lämnat tåget och vi stängt dörrarna kunde vi åka ut till Hagalund för att få toaletterna tömda och parkera på anvisat spår. Sen liftade vi med ett tjänstetåg som skulle ner till Centralen och där gick vi upp till personallokalerna för att äta en väldigt sen lunch.

När klockan närmade sig 17 gick vi ner till spår 11 för att ta över X2:an som vi skulle köra till Arvika. Dock strulade det till sig med tåget som hade avgångstid före oss på det spåret. Precis vid avgång fick de ett dörrfel och eftersom det var två hopkopplade X2:or så tog det lite tid för föraren att springa bort till dörren och åtgärda felet. Allt det här slutade med att vi kom i väg 10 minuter sent från Stockholm och så här i eftermiddagsrusningen är det nästan omöjligt att ta in tid. Det var inte heller bara vi som var sena och på sträckan Laxå – Karlstad – Arvika, där det är enkelspår råkade vi ut för flera tågmöten som ytterligare sinkade oss. När vi stannade i Arvika var vi 24 minuter sena. Vi parkerade som vanligt vid tågvärmeposten, anslöt kabeln och sedan gick vi upp till hotellet för att få oss lite i magarna.