Tisdag

Åkte hemifrån vid 13.30-tiden eftersom vi hade ett eftermiddags-/kvällspass i dag. Min handledare kom ungefär en kvart efter mig och det berodde på att han fått lite extrajobb och därför skulle börja en halvtimme tidigare än beräknat. Så det var bra att jag som vanligt var ute i god tid.

Normalt skulle vi börja med att lösa av föraren på tåget från Göteborg som ankommer Hallsberg vid 16.20, men i dag skulle det kopplas på en X40-enhet till i aktern på Göteborgståget. Vi gick ut på bangården där X40:an stod och gjorde bromsprov etc och så begärde vi att få växla oss ut för att stå beredda när Göteborgståget kom. Hopkopplingen gick utan problem, men det tar lite tid och när vi placerat oss i den främsta hytten gjorde vi ett nytt bromsprov eftersom vi ändrat tågets sammansättning i och med hopkopplingen. När vi väl lämnade Hallsberg var vi ungefär 10 minuter sena och vid Hovsta utanför Örebro, där vi ska in på enkelspåret mot Arboga blev vi stående i drygt 10 minuter på grund av ett tågmöte. Som mest var vi 24 minuter sena, men sen plockade vi in minut för minut – i Bålsta var vi 15 minuter sena och när vi passerade Jakobsberg var vi nere i 11 minuters försening. Lägre än så kom vi inte eftersom vi kom ikapp ett pendeltåg vid Spånga. När vi stannat på Stockholms Central var vi 15-16 minuter sena. Vi blev avbytta och gick för att ta rast. Kvällsmaten intogs på ett hamburgerställe i samma kvarter som Centralstationen.

Efter rasten gick vi ner till spår 11 dit vårt tågsätt levererades av en kollega. Nu skulle vi köra tillbaka till Hallsberg via Eskilstuna. Under resan lyssnade vi på VM-kvalmatchen Sverige-Tyskland på radion – den slutade 3-5. I övrigt inget särskilt att rapportera. Väl framme i Hallsberg låste vi och lämnade tågsättet vid perrongen. Växlingspersonalen skulle ta hand om det senare under natten. Sen återstod bara bilresan hem.