Kvart i tre var det väckning och jag gick upp för att göra mig i ordning. En timme senare satt jag och min handledare i taxin som skulle ta oss till Öxnered utanför Vänersborg, där vårt tågsätt stod nattparkerat. Lite special den här veckan tydligen – normalt står det uppställt på Uddevalla Central, men eftersom de jobbar med kontaktledningen nattetid och det då är strömlöst, så har man ordnat en tillfällig nattparkering.
Efter ungefär 20 minuter i taxin var vi framme i Öxnered och började att klargöra fordonet – en X55:a. När allt var klart ringde jag fjärrtågklareraren i Göteborg för att få tillåtelse att växla oss ut från sidospåret och sedan köra som tjänstetåg till Uddevalla. Kvart över 5 stod vi vid perrongen och började släppa på folk och tjugo minuter senare drog vi iväg mot Stockholm. Nästan hela vägen ut till Herrljunga är det skarvspår, så det låter ”dunk-dunk, dunk-dunk” när man åker. Man ska också ge signalen ”Tåg kommer” (d v s tuta) för att varna folk när man passerar stationer där man inte har uppehåll. Lite som på den gamla goda tiden alltså 🙂 Vi hade uppehåll i Vänersborg och Vara innan vi kom ut till Herrljunga som ligger på stambanan mellan Stockholm och Göteborg. Där är det körriktningsbyte – vi får alltså gå och sätta oss i andra änden för att kunna köra mot Stockholm.
Efter uppehåll i Falköping, Skövde och Töreboda var vi strax efter klockan 8 framme i Hallsberg, där en kollega löste av oss – precis som vi gjorde i går – exakt 24 timmar tidigare.
Sen återstod bara hemresan – i morgon är det ledigt men på fredag är det dags igen.