Dagens pass började precis som vanligt med att ta ut tågorder, äta den medhavda smörgåsen samt en kopp kaffe innan det var dags att gå ut till spår 3 för att lösa av ankommande SJ 3000-snabbtåg (X55). Vi körde det från Hallsberg till Stockholms Central med stopp endast i Södertälje Syd. När tågsättet var synat fortsatte vi ut till depån i Hagalund, men i dag kom vi precis i värsta rusningen till toalett-tömningen, så det tog sin lilla tid – ungefär en timme och en kvart från Centralen tills vi var igenom tömningen och på väg ut till vårt uppställningsspår.
Nu hade vi en knapp timmes rast och då åt vi våra matlådor. Sen var det dags att ringa Platskontrollen för att höra efter var vårt tåg stod parkerat. Vår X2:a (X2000) stod inne i stora vagnshallen, så det var inte så långt att gå från lunchrummet.
Vi gjorde sedvanligt bromsprov och kollade förarövervakningen innan vi rullade i väg ner mot Norra Bantorget, där tåget skulle furneras. Ombordpersonalen steg också på där och efter en knapp halvtimme var allt klart och vi kunde rulla fram till perrongen på Centralens spår 10. När alla var ombord och tiden inne fick vi avgångssignal och åkte i väg mot Göteborg med stopp i Flemingsberg, Katrineholm, Skövde och Herrljunga. Tre timmar och elva minuter senare stannade vi vid perrongen inne på Göteborgs Central, där vi blev avbytta och kunde gå i väg till ett pendeltåg som vi åkte pass med upp till Uddevalla.
I höstrusket och regnet gick vi några hundra meter bort till vårt hotell där vi skulle bo i natt. Efter att ha checkat in gick vi till en pizzeria i närheten för att äta kvällsmat. Tillbaka på hotellrummet tittade jag lite på TV innan det var dags att natta sig eftersom det blir tidig start i morgon.