Torsdag

Sista passet för den här praktikperioden var ett överliggningspass på självaste Nationaldagen – även denna gång upp till Ånge. Jag mötte upp min handledare i orderrummet, där vi tog ut tågorder. Sedan ringde vi lokledningen som berättade vilka lok vi skulle ha och så var det bara att gå ut på bangården. Eftersom det var helgdag så var det ingen aktivitet på gång och ingenting var förberett. Vi fick starta upp våra två lok och sedan växla oss över så att vi kunde koppla ihop dem i multipelläge för att till slut växla oss till spåret där vagnarna stod och koppla till loken. Därefter var det bromsprov som gällde: Först kolla att bromssystemet är tätt, sedan kolla att alla bromsar är loss, sen bromsa och kolla att alla bromsar är till och till slut lossa bromsen och kolla att alla bromsar gått loss. Det tar ett litet tag, men till slut var allt kollat och vi kunde ringa fjärren för att tala om att vi var klara för avfärd.

Eftersom det var helgdag var det inte så många tåg ute så vi kunde köra på rätt bra utan alltför många tågmöten där det var enkelspår och var framme i Ånge vid klockan 23 – nästan en och en halv timme före körplanen. Sedan återstod bara att gå till överliggningen för att få lite sömn inför returen i morgon.

Färd i grönskan i Ängelsberg med tåg 14384
Färd i grönskan i Ängelsberg med tåg 14384