Tisdag

Träffade min handledare i orderrummet i Eskilstuna, där vi skulle ta ut kvällens och morgondagens tågordrar eftersom ett överliggningspass stod på tur. Ordern för kvällens tåg, norrgående kopparpendel, som vi skulle köra från Eskilstuna till Ånge, gick bra att få ut, men tågnumret för morgondagens södergående kopparpendel, som vi skulle köra tillbaka, verkade inte finnas i systemet. Efter några samtal fick min handledare reda på att morgondagens tåg var inställt och att vi eventuellt skulle få köra någonting annat, men det var inte riktigt klart ännu.

På vägen ut till tåget passerade vi växlingens lokaler för att hämta föraruppgiften och höra om tågsättet var klart för avfärd. Allt var klart, så det var bara att ringa fjärren och meddela att vi var redo. Några minuter före tidtabellen blev det grönt i signalen framför oss och vi kunde rulla i väg. Under resans gång låg vi omväxlande före och efter tidtabellen beroende på tågmöten här och var – som mest var differensen cirka 30 minuter, men när vi strax efter midnatt rullade in på Ånges godsbangård var vi två minuter före planen. Vi lämnade förarhytten och begav oss bort till rastlokalerna.