Efter elva veckor i skolbänken så har det äntligen blivit dags att få lite mer praktik 🙂 De närmaste tre veckorna kommer jag att vara på Green Cargo i Eskilstuna och det innebär att jag kommer att få köra godståg.
Dagens pass började vid 11-tiden, så jag åkte hemifrån strax efter kl 10 och parkerade bilen vid lokstationen som ligger i närheten av Eskilstuna C och så promenerade jag bort till Centralen. Där träffade jag min handledare som jag kommer att ha den här veckan. Vi tog tåget upp till Sala för att där byta till SJs Snabbtåg mot Falun. I Borlänge steg vi av och min handledare ringde både till föraren på godståget som vi skulle lösa av och till tågklareraren i Borlänge för att tala om att vi var på plats.
Godståget, som var den s k ”kopparpendeln” – det dagliga tåget mellan Skelleftehamn och Helsingborg som körs åt Boliden, låg ca 30 minuter före tidtabellen, så vi behövde inte vänta länge innan det dök upp. Det var ett grönt RC4-lok med ca 200 meter vagnar bakom, så det var ett ganska behändigt godståg. Vikten låg runt 800 ton. Jag tog plats bakom spakarna och så satte vi kurs på Eskilstuna, där vi skulle bli avbytta. I och med att tåget inte var så långt, var det inte så jättestor skillnad att bromsa mot när jag körde persontåg på SJ under de tidigare praktikperioderna. Det var ganska behagligt att ligga och köra i 100 km/h, som var tågets största tillåtna hastighet, men en aning varmt i förarhytten eftersom AC-aggregatet hade lagt av. Vi fick stanna några gånger för tågmöten, men det var inga större problem att – med lite hjälp från handledaren – stanna på rätt ställe. Annars finns det en viss tendens att man stannar alldeles för tidigt på sidospåret eftersom man är för försiktig så här i början när man är ovan och har man då dessutom ett långt godståg så kanske man inte kommer in med alla vagnarna på sidospåret och så hindrar man det mötande tåget i onödan.
I Tillberga fick vi stå och vänta ett tag – först blev vi förbigångna av tåget från Sala och sedan mötte vi tåget mot Sala innan vi fick köra vidare. Nästa möte var i Kolbäck där vi fick vänta på tåget från Eskilstuna innan vi kunde köra in på enkelspårslinjen ner mot Eskilstuna. Väl framme växlade fjärrtågklareraren in oss på ett spår på bangården där vi hoppade av och annan personal tog över. Sedan var det bara att sätta sig i en stekhet bil och åka hem till Västerås.