Onsdag

Tog cykeln ner till stationen så att jag var nere till kl 11. Träffade min handledare i orderrummet och skrev ut dagens och morgondagens papper. Hann med en kopp kaffe innan det var dags att gå ner till perrongen där vi skulle ta över en 3-vagnars dubbeldäckare från Göteborg och köra till Stockholm.

När vi kom till pendeltågsstationen i Jakobsberg och passerade en signal som visade ett grönt sken och vit blink d v s att även nästa signal visar ett grönt sken, varnade plötsligt tågskyddssystemet (ATC) att nästa signal visade rött. Vi var då tvungna att göra en ganska kraftig inbromsning för att undvika att få nödbroms från ATC:n. Bakom nästa kurva stod signalen som visade – ett grönt sken. Tågskyddssystemet hade alltså fått felaktig information – ett s k balisöverensstämmelsefel. Vi ringde och rapporterade felet till fjärrtågklareraren.

Vi bytte förarhytt när vi kom fram till Stockholm C och körde ut till depån i Hagalund. Efter att ha passerat toalettömningen fick vi parkera på spår 29, där vi kopplade ihop vårt tågsätt med ett annat likadant. Sedan gick vi för att äta lunch och ha rast. Efter att ha ätit min matlåda gick jag till rummet för att lägga mig och vila ett tag och samtidigt kolla på TV.

Kl 16 började vi igen. Nu var det dags att spaka ett loktåg. Ett riktigt långt tåg – 280 meter – nytt rekord för mig – hela 10 personvagnar och ett ensamt Rc6-lok. Totala vikten 558 ton och 4.900 hästkrafter. Efter att ha gjort kontrollerna före färd fick vi tillstånd att åka ner till Stockholm C. Väl därnere kom en växlare och kopplade loss loket från vagnarna så att vi kunde göra rundgång och när vi kom till andra änden så kopplade han till vagnarna igen. När bromsprovet sedan var klart var vi redo för att avgå mot Hallsberg. Man fick vara försiktig med pådraget annars slirade loket, så det gick inte snabbt att få upp farten. Det var svårt att hålla tidtabellen och vi låg hela tiden några minuter efter.

Precis före stationen i Köping finns en vägövergång, som ligger skymd efter en kurva. Strax före kurvan finns en försignal som ska visa om bommarna är nere eller inte genom att visa fast sken eller blinka. Den var helt släckt, alltså felaktig. Vi började bromsa och tuta som man ska göra i sådana lägen. Signalen vid övergången visade rött för oss d v s att bommarna inte var nere, så vi fortsatte att bromsa och tuta. Precis före vägkorsningen fick vi stopp på tåget och kunde då se att bommarna faktiskt var nere, som tur var. Vi ringde till fjärrtågklareraren för att felanmäla.

Strax efter Arboga fick vi reda på att vi skulle få stanna för ett tågmöte, eftersom vi var det försenade tåget och det gjorde att vi blev ytterligare sena. Till slut när vi nådde Hallsberg var förseningen nästan 20 minuter. Vi lämnade över vårt tåg till växlingspersonalen och gick mot vår övernattningsförläggning, där vi skulle tillbringa natten.