Söndag

Efter att ha sovit riktigt gott gick jag ner för att äta frukost strax före kl 8. Min handledare kom ner nästan samtidigt och när vi var färdiga var det dags att ringa platskontrollen för att kolla var vårt första tågsätt stod. Vi gick ut till tåget – lok plus 6 vagnar – och utförde kontrollerna före start och när det var klart begärde vi att få starta den korta färden ner till Stockholm C. När vi stannat nere vid perrongen lämnade vi med varm hand över tågsättet till lokföraren som skulle köra upp till Mora, medan vi fick ta en taxi tillbaks ut till Hagalund.

Där hann vi med en kopp kaffe innan det var dags att ringa platskontrollen igen för att kolla var nästa tågsätt stod. Det var ett X55-sätt som vi skulle klargöra d v s kolla funktionen på bromsar, dörrar, högtalare m m samt all säkerhetsutrustning – nödhammare, brandsläckare etc. När det var klart begärde vi för andra gången idag att få starta för att åka ner till Stockholm C. Väl därnere kom cateringfirman för att förbereda bistro-avdelningen och sen kunde vi öppna dörrarna för att släppa på passagerarna. Idag var det vår tur att köra Falun-tåget från Stockholm till Sala för att där bli avbytta – precis som vi bytte av föraren som körde till Sala i går. Vi anlände till Sala på utsatt tid efter en lugn och trevlig färd och efter avbytet satte vi oss för att åka som passagerare på tåget ner till Västerås.

Framme i Västerås fick vi ta det lugnt ett tag innan det var dags för dagens sista uppdrag. När vi fått klartecken från fordonsledningen tog vi en taxi ut till Lokverkstaden en bit utanför centrum där vi skulle hämta en motorvagn typ X12 som varit inne på reparation under helgen. Efter sedvanlig klargöring kunde vi starta färden ner mot Centralen där vi parkerade motorvagnståget på ett sidospår. Sen kunde vi ta våra cyklar och trampa hemåt.

Kommentarer är avstängda.