Sista praktikpasset för veckan var en eftermiddagstripp till Stockholm samt retur vid 20-tiden. Började med att ta ut körplaner och tågorder och gick sedan ner till spåret för att kunna ta över ankommande dubbeldäckartåg (X40) från Göteborg. Tidtabellen för det här tåget är gjord för loktåg (med max hastighet på 160 km/h) medan X40-tågen får gå i 200 km/h, så man behöver inte ”blåköra” för att hålla tiden. Resan till Stockholm var lugn och behaglig och vi ankom Centralstationen på utsatt tid. Tidigare på eftermiddagen hade trafiken varit stoppad på Stockholm C p g a brand i ett X2-tåg (s k X2000), men när vi kom dit var både branden släckt och trafiken igång. Tågsättet stod dock kvar vid en perrong och vi kunde på avstånd beskåda skadorna. Turligt nog hade alla passagerare kommit ur tåget innan det började brinna på allvar.
Vi blev avlösta och kunde gå upp till personallokalerna och ta det lugnt i någon timme innan det var dags att gå ner och lösa av personalen på ett ankommande tåg. Vi förberedde för vår avgång genom att göra klart alla tester innan körning och hade sedan tid att gå iväg och köpa varsin korv. Tillbaka igen skyltade vi upp destinationen och öppnade dörrarna. Sedan inväntade vi avgången. När tiden var inne lämnade vi Stockholm bakom oss och satte kurs på Västerås. Även returresan gick behagligt och vi ankom Västerås C någon minut före tidtabellen. När alla resenärer lämnat tåget och avsyningen var klar begärde vi växlingsväg ut till depån från fjärrtågklareraren och rullade efter det sakta ut från Centralen och växlade sedan in på det spår som depåpersonalen ville ha fordonssätten. Sedan blev det en taxiresa ner till stationen igen och en kort rast. Sista uppdraget på det här passet var att ta över ankommande tåg från Norrköping, köra bort det till en väntande slamsugningsbil för toatömning och vattenpåfyllning samt nattparkera det på ett sidospår. När det var klart kunde vi hoppa på våra cyklar och bege oss hemåt i den sena kvällen.