Vi åt frukost kl 7 och gick sedan ner till järnvägsstationen i Mora där vårt tåg stod. Strömavtagaren var uppfälld på loket, så det hade stått spänningssatt under natten, vilket gjorde att vi inte behövde starta upp det utan direkt kunde börja med testerna innan körning. På utsatt avgångstid kunde vi rulla iväg efter att ha fått körtillstånd av lokaltågklareraren i Mora. Resan ner mot Sala blev lugn och behaglig och vi höll tiden väldigt bra. Trots att det är lördag morgon/förmiddag är det ganska mycket folk som åker och det är ju bra.
I Sala slutade vårt arbetspass och vi blev avlösta. Fastän vi bara skulle passåka med tåget mot Norrköping för att komma till Västerås, så frågade lokföraren min handledare om vi ville ha mer utbildning för mig och så fick jag köra tåget ner till Västerås 🙂 Det var ett s k Regina-tåg (eller X50 som beteckningen är) och förarplatsen var helt annorlunda mot t ex dubbeldäckartågen, men så är det ju också en annan leverantör av dessa tåg. Man ”kör” med hjälp av en joy-stick som man vickar framåt för att ställa in hastigheten i 5 km/h-steg och bakåt för att bromsa i 5 olika bromssteg.
När vi kom till Västerås steg vi av och gick till våra cyklar och begav oss hemåt.