Vi åt frukost kl 5 i morse och gick sedan ner till tågsättet som stod nattparkerat vid perrongen. Började med att gå ett varv runt tåget och kopplade loss kabeln från tågvärmeposten, som varit inkopplad under natten. Sedan var det dags att starta upp loket – ett Rc6-lok. Lite förenklat så börjar man med att koppla in ström från batterierna som får driva en hjälpkompressor som i sin tur laddar upp lufttrycket som gör att det går att fälla upp strömavtagaren. Sedan kopplar man in strömmen från kontaktledningen som driver huvudkompressorn som laddar upp tryckluften i bromssystemet. Efter det är det dags för att prova bromsarna genom ett så kallat grundprov och så matar man in tågdata i ATC-systemet. Sen är det klart för avfärd. 🙂
Jag tog plats bakom spakarna och vi åkte iväg. Det var halt på sina ställen vilket gjorde att det började slira och det tog sin lilla tid att få upp farten. Resan gick bra, men det är otroligt svårt att beräkna hur man ska bromsa när man ska stanna vid perrongerna eftersom det är en fördröjning i bromssystemet. Som tur är har jag en säker handledare som talar om precis hur jag ska göra och hittills har det i alla fall blivit ganska mjuka stopp 🙂
När vi kom till Sala blev vi avbytta och vi fick passåka med tåget mot Norrköping till Västerås och väl där var dagens arbetspass slut och jag kunde cykla hemåt i snögloppet.
I morgon blir det nya äventyr 🙂