Så var det premiär – min första praktik som lokförare 🙂 Det blev tidig väckning – redan 3.30 ringde alarmet och det var bara att gå upp och duscha och göra sig i ordning. En timme senare – 4.30 – cyklade jag tillsammans med min handledare ner mot Västerås C. Efter att ha skrivit ut tågorder och körplan för dagens och morgondagens körningar, åkte vi i taxi ut till depån där fordonen står nattparkerade. Där var det dags att klargöra dagens första tågsätt – två multipelkopplade X40:or (dubbeldäckare). Efter att vi kollat igenom alla punkter så var det dags att sätta mig bakom spakarna och efter en kort introduktion så rullade vi ner mot Västerås C. Vid avgångstid rullade vi iväg mot Stockholm (fortfarande med mig bakom spakarna) 🙂 På vissa sträckor är största tillåtna hastigheten 200 km/h! Sen blir det lägre hastighet från Kungsängen och in mot Stockholm. Jag fick köra ända in till Stockholm C och efter ankomst var det dags att dela tågsätten. Det längre (3 vagnar) skulle gå tillbaka till Örebro med ny besättning, medan vi skulle köra det kortare (2 vagnar) till depån i Hagalund. När vi passerat fekalietömningen (toalett-tömningen) och parkerat på anvisat ställe tog vi rast och åt lite frukost.
Sedan var det dags att leta upp nästa tågsätt som vi skulle ”lifta” med ner till Stockholm C, där vi skulle ta över. Vi var tvungna att göra en ”rundgång” på loket d v s koppla loss vagnarna och köra runt loket och koppla på vagnarna igen och efter det gjorde vi ett förkortat bromsprov för att se att bromsarna fungerade efter att loket bytt plats. När det var dags för avgång mot Mora tog min handledare hand om spakarna för att kunna förklara hur man bromsar med ett loktåg – en helt annan teknik än med motorvagnar. I Uppsala fick jag sätta mig bakom spakarna och sen körde jag nästan hela vägen upp till Mora. Efter ankomst blev vi avbytta och traskade bort till vårt hotell där vi ska sova i natt. Vi gick nästan direkt ut och åt en försenad lunch/tidig kvällsmat innan det var dags att gå upp på rummen och ta det lugnt. Det får bli en tidig kväll i kväll, eftersom det är frukost kl 5.00 i morgon bitti och sedan är det dags att köra tillbaka ner mot Stockholm …