Jag sov som en stock i hotellrummet och vaknade några minuter innan alarmet skulle ljuda. Trots att jag sovit med öppet fönster hade jag inte hört att det regnat (och förmodligen åskat) under natten. Gick ner till frukosten strax efter 9 och strax efter kom mina kollegor ner och åt. Vi checkade ut från hotellet och begav oss bort till bussen och startade för att få tryck i tankarna så att vi kunde lokalisera var det pös någonstans. Läckaget var bakom ena generatorn men vi kunde inte se exakt var det var. Jag ringde vår verkstadsjour och han tyckte att vi skulle försöka fixa läckaget innan vi började åka hemåt – för när man inte vet vad det är så kan det bli värre och värre och till slut kanske det inte går att köra längre och står man då någonstans ute i trafiken så kan det bli dyrt med bärgare osv.
Jag ringde till chassi-tillverkarens jour i Tyskland och fick prata med en svensk, så det gick lätt att förklara vad problemet var. Efter att ha fått en verkstads-garanti av generalagenten i Sverige så fick vi en adress till en verkstad några mil bort, där vi skulle få hjälp. Vi åkte dit – lätt att hitta med GPS:ens hjälp – ställde av släpet och skulle köra in i hallen. Dock var verkstaden gjord för lastbilar så det var lite trångt och ”pickligt” att få plats att svänga in. Rätt som det var blev det motorstopp – luften var slut och automatväxellådan sköts med hjälp av tryckluft – nu låg växeln i och vi hade inget lufttryck alls – inte alls bra – det går nämligen inte att starta bussen då. Men som tur var var vi ju på verkstaden och där kunde de koppla på tryckluft in i bussen. Efter ett tag – när vi hittat rätt uttag så kretsen som bland annat sköter växellådan fyllts upp – hörde vi att växeln las ur och vi kunde starta bussen igen 🙂
Nu hade mekanikerna dock lokaliserat läckan och felavhjälpning vidtogs fastän bussen stod halvvägs in i hallen. Det var en liten tunn plastslang som har något att göra med avgasbromsen som läckte. Den var snart utbytt och vi kunde haka på släpet och börja resan hemåt på riktigt. Klockan var då ungefär 14.
Mil efter mil avverkades på Autobahn och vi råkade inte ut för några köer eller nån tät trafik och snart var det midnatt och ny dag.