Lördag

Kvart över ett på eftermiddagen var det start på det nära nog tolv timmar långa passet som stod på min lott den här jobblördagen.

Vid tjugo i två stannade en X40-mult på spår 1a och jag bytte av föraren som kört från Göteborg. Efter uppehåll i Enköping, Bålsta och Sundbyberg ankom vi till spår 7 på Stockholm C vid tjugo i tre. Jag gick till förarhytten i andra änden medan resenärerna strömmade ur vagnarna och städpersonalen gick ombord för att fräscha till inuti.

Fem i halv fyra hade nya resenärer tagit plats och vi kunde avgå från huvudstaden och vid tjugo över fyra stannade vi på spår 5 på Västerås C.  Jag lämnade tillbaka ekipaget till samme Göteborgsförare som jag bytte av ett par timmar tidigare och som nu skulle köra hela vägen hem igen.

Nu väntade en timmes rast i Personallokalerna.

Fem över halv sex ankom en X14 från Ludvika till spår 4b och jag tog över från kollegan som kört. Efter att ha satt mig i förarhytten i andra änden körde jag bort till depån där det blev fekalietömning (alltså toatömning) samt vattentryckning (påfyllning av färskvatten). Sen körde jag tillbaka till Centralen igen och ut på spår 8 på bangården bredvid där jag parkerade.

Nu följde ett tretimmars reservpass under vilket det var väldigt lugnt. Jag åt mat, fikade och pratade med kollegor.

Klockan tjugo i tio skulle en X40-mult från Göteborg ha ankommit men den hade blivit 40 minuter sen på grund av ett växelfel mellan Örebro och Arboga. Jag skulle åka pass med den till Stockholm så det var bara att sitta kvar i Personallokalerna och ta det lugnt tills den dök upp.

Framme på spår 8 på Centralstationen i Stockholm gick jag till en av mitthytterna och kopplade isär fordonen. Föraren som kört från Västerås tog hand om den främre som skulle köras ut till Hagalund och jag gick till den bakre förarhytten och installerade mig. Eftersom vi var sena till Stockholm var det nu mindre än en kvart till avgång.

Fem i halv tolv stängde ombordarna dörrarna och så avgick dagens sista tåg till Västerås. Det var många resenärer ombord, mycket beroende på evenemang på Gröna Lund.

Planenligt stannade vi på spår 1a på Västerås C vid tjugo över midnatt efter en problemfri resa. Ombordarna synade igenom vagnarna och därefter kunde jag köra ut till depån och parkera. Sen blev det taxi tillbaka till Centralen och efter att ha bytt om gick jag hemåt i den varma sommarnatten när klockan slog ett.