Tisdag

Idag började jag tjugo i ett i Hagalund och det var riktigt fint sommarväder med temperaturer över 25°C. Efter sedvanliga förberedelser inklusive fika gick jag ut till spår 26 där mitt trevagnars loktåg stod. Depåpersonalen höll på med det sista av klargöring, städning och vattentryckning eftersom de två bakre vagnarna var nya i tågsättet. När allt var klart körde jag ner till spår 11 på Centralen varifrån vi avgick vid tio i två. Hallsberg var destinationen och som vanligt var det uppehåll i Flemingsberg, Södertälje, Gnesta, Flen, Katrineholm och Vingåker. Det här tåget har tjugo minuters uppehåll i Vingåker då två snabbtåg ska passera. Vi rullade in på spår 4 i Hallsberg fem minuter senare än planerat efter att ha stått vid infartssignalen och väntat på att andra tåg skulle passera. Jag lämnade över till den väntande föraren och gick bort till Personallokalerna för att ha en timmes rast och äta min matlåda.

Strax före halv sex stannade nästa loktåg från Stockholm på spår 4 och jag bytte av föraren. Det här tågsättet hade fyra vagnar och nu skulle en vagn växlas ut på uppställningsbangården. Växlingspersonalen kopplade loss och så växlade vi ut vagnen. Sen körde vi tillbaka loket till de tre kvarvarande vagnarna på spår 4 och kopplade till loket. När bromsprovet var klart var det några minuter kvar till avgången vid fem över sex.

Det var uppehåll på samma ställen på tillbakavägen och nu var det tio minuters uppehåll i Flen även det beroende på att snabbtåg skulle kunna passera oss. Vi fick också stanna på sidan i Stjärnhov i några minuter av samma orsak. Hela körningen gick väldigt bra och utan konstigheter och vi ankom spår 19b på Stockholm C några minuter före tidtabell.

När vagnarna var synade fortsatte jag ut till toatömningen i Hagalund och hamnade därefter på spår 17 där passet avslutades med en rundgång. När klockan närmade sig nio satte jag mig i bilen för att åka hem.