Fredag

Så här i arbetsårets elfte timme var det dags att bocka av vår sista kvarvarande uppföljning av en förarkollega. Denne gick i pension förra året men jobbar vidare och kör lite då och då – vid behov.

Det gör att det är väldigt svårt för oss att planera in en uppföljning på dessa kollegor eftersom vi oftast inte vet i förväg när de ska jobba.

För att det skulle lyckas den här gången innan julledigheter, mellandagar och årsskifte hade min instruktörskollega fått planera in den pensionerade kollegan på ett arbetspass. Det föll sig sedan så att det blev jag som kunde ta mig an uppföljningen.

Det var ett eftermiddagspass som kollegan skulle köra men jag gick till jobbet som vanligt på morgonen och kunde sitta på kontoret och jobba.

Klockan två på eftermiddagen träffade jag kollegan i vårt orderrum. När körorder och fordonslista var uttagna gick vi ner till spår 4b. Där var en X14 från Ludvika i antågande och vi bytte av föraren som kört.

Efter att ha gått till andra änden och förberett allt för avgång var det nu bara att invänta att signalen skulle slå om till grönt.

Vid kvart i tre stängde kollegan dörrarna och så var vi på väg. Destinationen var Ludvika och allt rullade på helt enligt plan.

Nu är den tidigare hastighetsnedsättningen mellan Fagersta och Ludvika borttagen och tack vare detta ankom vi till Ludvika som planerat fem i halv fem.

Nu hade vi drygt tio minuter på oss att byta ände innan det var dags att åka tillbaka.

Returresan gick helt utan problem även den och vid tjugo över sex stannade vi på spår 4b på Västerås C. Den väntande kollegan fick ta över och vi kunde gå mot omklädningsrummet.

Jag meddelade naturligtvis att uppföljningen var godkänd. Efter att ha bytt om önskade vi varandra god jul och gott nytt år.

Nu blir det inget mer jobb innan jul. Jag har semester nästa vecka men ska jobba i mellandagarna.