Gårdagen ägnades åt förberedelser inför nästa veckas fordonsutbildning som jag ska hålla här i Västerås.
I morse hoppade jag på en X40-mult vid sextiden för att åka till Hallsberg. Där steg jag av och gick till Personallokalerna.
Jag skulle ha en uppföljning på en förare som kommit tillbaka till SJ efter en kortare sejour hos ett annat järnvägsföretag. Jag hade sett ut ett lämpligt arbetspass som började vid fem över åtta.
Vi gick ut till spår 4 för att ta emot ett loktåg. Tillsammans med den ankommande föraren gjordes rundgång. Efter det gjorde vi bromsprov och sedan var det bara att invänta avgångstiden. Vi hann också med att felsöka lite i en av de fem vagnarna.
Fem i halv tio blev det avgång och kursen sattes på Flemingsberg. Efter de sedvanliga uppehållen i Vingåker, Katrineholm, Flen, Gnesta och Södertälje stannade vi helt enligt tidtabell på spår 2b i Flemingsberg vid fem i elva.
När vagnarna var synade fortsatte vi till Älvsjö Godsbangård. Vi kom in på spår 54 och kopplade loss vagnarna. Sedan körde vi runt loket och kopplade till vagnarna igen. När det efterföljande bromsprovet var klart gick vi till Personallokalen för att ha rast.
På fredagar bjuds det på grillade hamburgare till lunch och det passade ju oss fin-fint!
Kvart i ett var vi tillbaka i förarhytten och redo att köra till Flemingsberg igen. Strax efter klockan ett blev det avgång från spår 6 och drygt en och en halv timme senare stod vi åter på spår 4 i Hallsberg. Vi lämnade över till den väntande förarkollegan och gick tillbaka till Personallokalerna.
Jag rapporterade den godkända uppföljningen i systemet och lämnade blanketten till en Gruppchef för arkivering.
Vi halv fyra satt jag i en X40-mult för att åka hem. En timme och en kvart senare steg jag av på spår 1a i Västerås och gick för att byta om.
Nu är jag ledig i helgen men sen väntar alltså utbildning nästa vecka.