Det nya årets första arbetspass blev en uppföljning av en förarkollega. Strax efter klockan sex på morgonen gick jag hemifrån och bytte om när jag kom till Centralen.
Vid sju började kollegan men det blev ändringar direkt. Egentligen skulle vi ha tagit emot ett tåg från Ludvika vid kvart över sju, men på grund av det stormiga vädret hade träd fallit över kontaktledningen mellan Ludvika och Fagersta. Följaktligen hade inte tåget kunnat avgå från Ludvika.
Vi fick istället vänta på nästa tåg – en X14 från Fagersta – som skulle ankomma sju minuter efter vår ordinarie avgångstid. Vid kvart i åtta stod vi vid spår 5 och tog över fordonet när det stannat. Efter ett snabbt hyttbyte kunde vi lämna Västerås drygt tio minuter senare än planerat.
Det här tåget skulle vanligtvis ha gått ända till Ludvika men nu var vi inställda från Fagersta C där ersättningsbuss fick ta vid.
Vid tio i nio ankom vi till spår 3 på Fagersta C och alla resenärer fick stiga av. När tåget var tömt och synat fick vi flytta oss för att inte stå i vägen för andra tåg. Vi körde bort en bit mot Fagersta N och körde sedan tillbaka in på spår 1. Där parkerade vi och kunde nu gå till Personallokalen för att ha rast en timme.
Tio över tio var det dags att gå tillbaka till fordonet och göra oss klara för avgång vid tjugo över – det vill säga ordinarie avgångstid då vi skulle ha varit tillbaka från Ludvika.
Inget anmärkningsvärt inträffade på tillbakavägen heller och femtiofem minuter senare stannade vi på spår 4b på Västerås C. Vi lämnade fordonet eftersom det skulle stå där nästan en och en halv timme innan nästa avgång.
I och med det var jag nöjd med uppföljningen och gick till Personallokalerna för att registrera protokollet. Sedan kunde jag gå hem.