Redan vid halv sex på morgonen satt jag i en Regina på spår 4b för att ta mig till Linköping. Under morgonen hade det varit ett kontaktledningsfel mellan Norrköping och Linköping och det gjorde att man hade tagit beslut om att vända Reginan redan i Norrköping för att inte orsaka följdförseningar. Alltså blev det byte för att ta sig vidare till Linköping.
Två kollegor och jag hoppade i stället på X2-an mot Malmö och klockan åtta steg vi av på Linköping C.
Anledningen till min Linköpingsresa är att jag ska vara med på praktikkörningen under en X12-kurs som går här nere den här veckan. Jag hann med ett par koppar kaffe och var in och hejade på planeraren som har hand om oss instruktörer innan det var dags att träffa mina två elever i orderrummet klockan nio.
Tanken var att vi skulle gå ut och klargöra en X12-a som vi sedan skulle köra. Det var dock fordonsbrist och försenade tåg på UVEN som gjorde att vår X12-a skulle vända på 10 minuter vid plattform. Det var dock 40 minuter kvar tills X12-an skulle dyka upp, så vi gick bort till verkstaden för att gå igenom hur en dygnsklargöring av X12 går till.
Fem i tio tog vi emot en av de grå X12-orna när den ankom till spår 3. Efter att ha installerat oss i förarhytten i andra änden kunde en av eleverna stänga dörrarna vid tio över tio och så var vi på väg.
När vi stannade i Norrköping ringde Fjärren och förvarnade om att vi kanske skulle bli stående där ett tag. Det var stopp i tågtrafiken förbi Flen efter en olycka som precis inträffat. Efter några minuter fick vi grönt och kunde fortsätta till Katrineholm där vi kom in till spår 5. Här blev vi dock ståendes i drygt en timme innan trafiken kunde släppas på igen.
Eftersom vi var sena kom mötena i otakt och vi fick bland annat stå nästan en kvart i Mellösa för att vänta på mötande tåg. För att minska förseningen bestämde SJs Trafikledning att vårt tåg skulle vända tillbaka ner till Linköping när det kom till Västerås. Eftersom eleverna skulle köra X12 och det inte fanns några andra X12-or i antågande i Västerås fick den andra eleven ta plats i förarsätet sedan vi bytt ände när vi vid kvart i två ankommit spår 5 på Västerås C. Vi var då nästan 80 minuter sena.
När resenärerna tagit plats avgick vi direkt och nu var vi ungefär en kvart försenade i förhållande till tidtabell.
Vi ankom till slut drygt 20 minuter sent vid tio över fyra till spår 4 på Linköping C. Körningen hade gått utan problem och när tågsättet var synat och klart körde vi bort till verkstaden för att parkera. Vi fick fylla på vatten till toaletten eftersom det nästan var slut.
Nu var det slut för idag och vi gick tillbaka till Personallokalerna. Jag tog en kopp kaffe och pratade lite med några kollegor innan jag gick bort till hotellet för att checka in.
Imorgon blir det tidig start.