Måndag

Idag var det premiär att anmäla sig till tjänstgöring genom att blåsa i en alkotestare. SJs dotterbolag Götalandståg som kör pendeltågen runt Göteborg har använt detta länge och nu är det pilottest från och med idag på åkstationerna i Västerås och Eskilstuna. Sen kommer resten av SJs åkstationer att börja i juni.

Dagens pass innehöll ett varv på Fagersta och sedan ett varv på Ludvika. I mars hade jag detta pass ett flertal gånger men i april blev det inte nån gång alls, så nu skulle det bli trevligt att köra där igen.

Strax före halv två hade jag ”blåst in” mig med lyckat resultat och vid kvart i dök en X12-a upp på spår 4b. Det blev alltså X12 istället för X14 på grund av fordonsbrist, men i grunden är det samma fordon. Det som skiljer är antal dörrar – X12 har 2 dörrar på varje sida medan X14 har 4 dörrar – och inredningen.

När jag bytt av föraren gick jag till andra änden och gjorde mig klar. Kvart över två stängde jag dörrarna och så åkte vi iväg.

Inga problem uppstod längs vägen och en timme senare var vi framme vid Fagersta Norra och de sista resenärerna lämnade tågsättet. Jag bytte ände och körde tillbaka till spår 1 på Fagersta C där jag parkerade.

Nu hade jag en timmes rast och då passade jag på att köpa en sallad som jag tog med mig.

Vid halv fem körde ombordaren och jag tillbaka till Fagersta Norra och därifrån avgick vi tillbaka mot Västerås vid kvart i fem. När vi var tillbaka på spår 4b på Västerås C lämnade jag över till näste förare och gick till Personallokalerna för att äta salladen.

Kvart i sju rullade en X14 in på spår 4b och jag tog över från föraren som kört. Efter att ha bytt ände och gjort mig klar var det bara att invänta avgången en halvtimme senare.

Nu var det ljust hela vägen upp till Ludvika och halva vägen tillbaka. Det är mycket trevligare så och man kan då se hur naturskön den här sträckan är.

Vi tappade tid i Surahammar på tillbakavägen eftersom vi fick vänta på ett sent godståg i andra riktningen men annars flöt allt på väldigt bra. När vi åter stod på spår 4b på Västerås C vid tio i elva var det fyra minuter efter tidtabell. Jag lämnade över till kollegan som skulle köra ut och parkera fordonet och kunde därmed göra kväller.