En servicetur bestående av tre varv till Sala samt lämna och hämta fordon på verkstad som avslutning väntade mig när jag kom till jobbet vid halv fyra på eftermiddagen. Som vanligt bytte jag om till uniform och tog sedan ut dagens fordonslistor och tågordrar. Jag hann också med lite fika och prat med kollegor innan det vid tjugo över fyra var dags att gå ner till spår 2 där en Regina (X50) var i antågande. Jag bytte av föraren och körde sedan iväg mot Sala via uppehåll i Ransta.
Framme på spår 2 i Sala bytte jag ände och gjorde mig klar för avgång vid tio över fem. När vi sedan stannat på spår 5 på Västerås C vid halv sex lämnade jag över till föraren som skulle köra till Linköping. Jag gick till Personallokalerna för att ha en knapp timmes rast.
Vid tjugo över sex var det dags att gå ner till spår 2 igen då nästa Regina var i faggorna. Proceduren upprepades och en dryg timme senare var vi tillbaka i Västerås efter en visit i Sala. Nu väntade ytterligare en rast på knappt en timme.
Tjugo över åtta stod jag åter vid spår 2 och nu var det en X12-a som ankom, men det blev samma rutt igen. Fem över halv tio lämnade jag tillbaka X12-an till föraren som jag bytt av en dryg timme tidigare och återvände till Personallokalerna.
Depåfordonsledningen ringde och förklarade hur nästa uppdrag skulle gå till för att det inte skulle bli något strul. På spår 8 vid Västerås C stod en X14 och den skulle jag köra till verkstaden i utkanten av Västerås. Tillbaka skulle jag köra en annan X14 som var klar med sitt verkstadsbesök och under tiden skulle en Regina ankomma Västerås och parkeras på spår 8 innan jag fick parkera min X14 där. På så sätt skulle fordonen stå i rätt ordning för morgonens uppdrag.
Eftersom verkstaden är obemannad på kvällstid ringde jag vaktbolaget som måste låsa upp grindarna för att jag ska kunna köra in på området. Det fungerade ypperligt då väktaren och jag ankom samtidigt till verkstaden. Jag bytte fordon och när jag kört ut igen låste väktaren grindarna igen.
Under tiden hade Reginan ankommit så jag behövde inte vänta något utan kunde direkt köra tillbaka till Västerås C och parkera enligt anvisning.
Jag klarrapporterade till depåfordonsledningen och gick sedan för att byta om. När klockan passerat midnatt med en kvart gick jag hemåt i det kyliga nattmörkret.