Efter tre dagars ledighet var det dags att jobba igen. Började vid halv två på eftermiddagen så jag hade en lugn förmiddag hemma innan jag tog bussen så att jag skulle vara på jobbet i god tid.
I söndags eftermiddag skedde en urspårning vid depån i Västerås och nu under återställningsarbetet är det enkelspårsdrift mellan Västerås och Dingtuna samt nedsatt hastighet i Västerås. Det innebär förseningar i tågtrafiken och tåget som jag skulle ta emot vid kvart i två dök upp först strax före två.
Efter att ha bytt ände och installerat mig kunde vi avgå i rätt tid vid kvart över två. En timme senare var vi framme på Fagersta Norra där de sista resenärerna lämnade tågsättet och så kunde vi köra tillbaka till Fagersta C. Efter att ha parkerat på spår 1 gick jag bort till Personallokalerna för att ha en timmes rast.
Vid halv fem var jag tillbaka i tågsättet och när ombordaren hoppat in var det dags att köra bort till Fagersta Norra igen. Kvart i fem var det avgång tillbaka mot Västerås. På grund av enkelspårsdriften fick vi stå och vänta i Dingtuna på tre tåg i andra riktningen och därför var vi drygt tjugo minuter sena när vi stannade på spår 4b på Västerås C. Jag blev direkt avbytt och gick för att äta min matlåda i Personallokalerna.
Nästa tåg jag skulle ta över var även det försenat tjugo minuter när det ankom vid fem över sju. Tio minuter senare stängde jag dörrarna och så var vi på väg mot Ludvika. Vi höll tiden ända till Fagersta där vi fick stå och invänta att mötande tåg skulle ankomma innan vi kunde fortsätta och vi blev då dryga kvarten sena. När vi stannade på spår 2 på Ludvika station var förseningen uppe i drygt tjugo minuter och avgångstiden hade redan passerats.
Efter ett snabbt hyttbyte kunde vi rulla iväg igen drygt en kvart sent. En timme och fyrtio minuter senare – vid fem över elva – stod vi åter på spår 4b på Västerås C. Jag lämnade över till kollegan som skulle köra fordonet till verkstaden och kunde därmed gå till omklädningsrummet för att byta om.