Måndag

Nu var det dags för första egna turen med X14. Tog bussen ner till jobbet strax efter klockan 12 och bytte om i lugn och ro. Hann med både kaffe och frukt innan jag tog ut dagens tågorder och fordonslistor.

Tåget jag skulle byta av var på väg från Fagersta men råkade ut för fordonsfel längs vägen och var nu ungefär en kvart sent. Klockan två dök det upp på spår 4b och föraren som kört berättade vad som hänt och hur han gjort för att få igång fordonet igen.

Jag gick till andra änden och förberedde avgången som var kvart över två. De första två uppehållen – i Dingtuna och Hallstahammar – gick utan problem, men då vi var på väg in mot Surahammar dök plötsligt fordonsfelet upp igen. Jag lyckades kvittera bort det första gången men när det dök upp direkt igen gick det inte att få bort – tåget blev helt spänningslöst och nödbromsade. Vi stod nu ungefär 700 meter från plattformen i Surahammar.

Först försökte jag själv få igång fordonet men lyckades inte utan kontaktade sedan driftstöd. Efter att ha hastat fram och tillbaka mellan förarhytterna ett par gånger lyckades vi till slut få igång fordonet och vi kunde köra fram till plattformen. Vi var nu ungefär tjugo minuter sena och där slutade min första egna tur med X14. Alla resenärer fick lämna tågsättet och gå ut på plattformen i det vårvarma solskenet och invänta nästa norrgående tåg som skulle dyka upp om en dryg halvtimme.

När jag låst igen tågsättet liftade jag tillbaka till Västerås med södergående tåg och var tillbaka i Personallokalerna vid kvart i fyra. Där blev det extra lång rast – ungefär tre timmar – innan nästa uppdrag. Jag åt matlådan, fikade och pratade med kollegor.

Kvart i sju var det dags att gå ner till spår 4b för att byta av föraren på ankommande tåg. En halvtimme senare var vi på rull norrut igen och nu stod ”Ludvika” på destinationsskyltarna.

Den här X14 fungerade mycket bättre och jag slapp fordonsfel. Klockan nio stannade vi på spår 2 i Ludvika och nu var det sju minuters vändtid innan avgång tillbaka mot Västerås. Allt fungerade bra även på vägen tillbaka och när vi stannat på spår 4b på Västerås C blev jag avbytt av en kollega som skulle växla undan tåget.

Jag gick direkt och bytte om och kunde sedan ta bussen hem.