Examensdagen började lite struligt. Först glömde jag flytta över min frukost-yoghurt till jobbryggsäcken när jag cyklat ner till stationen i Västerås, för att ta tåget till Stockholm. Som tur var fanns det frukt kvar i Personallokalerna när jag kom fram till Hagalund, så jag fick något i magen i alla fall.
Sen fastnade en av instruktörerna i bilkö efter en trafikolycka på E4:an när han var på väg till Hagalund. Vidare skulle vi när vi skrev provet sitta i en X55:a, som varit ute i trafik under morgonen och den dök upp väldigt sent i Haglund på grund av avfurnering och kö till toatömningen. Förutsättningarna var alltså inte de bästa när vi till slut, ungefär en timme försenade, strax efter klockan 10 fick sätta oss inne i tåget på spår 11 i Nya Vagnhallen för att börja skriva.
När vi hunnit ungefär halva provet dök depåpersonal upp för att flytta X55:an till spår 52 eftersom den skulle in på verkstaden. Vi trängde allihop in oss i förarhytten för att få en förevisning om hur man tar sig in till verkstaden och vilka växlar som manuellt måste läggas om. Vi var sedan tvungna att gå bort till en annan X55:a på spår 22 för att slutföra skrivningen där. Utöver det skriftliga provet fick vi också enskilt inför examinatorn muntligen redogöra för hur man stänger av en felaktig dörr.
Trots allt detta strul blev vi, samtliga åtta elever, godkända och examinerade som förare av X50-55. X50 är alltså regionaltåget Regina, som vi bland annat kör i Västerås och X55 är snabbtågsvarianten av samma tåg, som går under konceptet SJ3000.
Efter lunch var det dags att bege sig hemåt. Egentligen är det nu min jobbhelg men eftersom jag haft utbildning får jag en ledig bonushelg! På måndag är det dock jobb igen.