Under andra dagen med övningskörning var det dags för X55, som är SJs snabbtågsvariant av Regina-tåget. Åkte pass till Stockholm vid åttatiden och gick sedan upp till Personallokalerna, där jag träffade instruktören och kollegan.
Vid tjugo i tio ankom en X55:a från Sundsvall till spår 7 och vi bytte av föraren och gick till andra förarhytten för att göra oss klara. Vid tjugo över tio blev det avgång och kollegan satte fart norrut. Det här tåget går normalt till Sundsvall men på grund av banarbete skulle vi bara komma till Hudiksvall och därifrån skulle resenärerna få åka buss sista biten. För oss skulle det trots allt bli ett bra pass att övningsköra. Tåget hade uppehåll på Arlanda och i Uppsala innan vi stannade i Gävle, där vi byttes av så att jag fick köra.
Sträckan norr om Gävle var helt ny för mig, så det var roligt att få köra på obekanta domäner och se lite nya utsikter. Instruktören, som är från Sundsvall, tillhandahöll linjekännedomen och kunde berätta för oss vad som väntade framöver. Efter uppehåll i Söderhamn ankom vi till spår 4 i Hudiksvall enligt plan vid ettiden.
Vi gick och åt lunch på en restaurang och hade efter det en dryg timme innan avgång och då passade vi på att öva på att stänga av bromsen på en av boggierna. Om man gör det måste man också manuellt lossa parkeringsbromsen, för att säkerställa att den inte kan tillsättas av sig själv under färd. När vi testat proceduren att par gånger återställde vi allt och gick till förarhytten som vi skulle köra från och förberedde oss.
Klockan tre hade resenärerna från Sundsvall anlänt i bussar och vi lämnade Hudiksvall. Nu var det det kollegan som körde ner till Gävle, där jag åter fick ta plats i förarsätet. Det var uppehåll på samma platser i den här riktningen och vi rullade in till spår 5 på Stockholm C någon minut före tidtabell vid fem över halv sex.
När vi lämnat över till föraren som skulle ha tåget skiljdes vi åt för dagen och jag gick bort till spår 17b och hoppade på tåget till Västerås för att ta mig hem.