Måndag

Ny arbetsvecka som började vid halv två på eftermiddagen. Innan jag åkte till Hagalund hann jag med att klippa gräset och snygga till lite i rabatterna. Det var varmt och skönt ute.

Mitt 269 meters Uppsala-tåg – 9 vagnar – stod på spår 30 ute på bangården och när jag kollat att allt var ok körde jag ner till spår 3 på Centralen. Där blev det som vanligt till att byta ände för att förbereda avgången vid tjugo i tre. Allt gick bra under körningen till Uppsala via Märsta och Knivsta och efter att ha stannat på spår 4 på Uppsala C gick jag till loket i andra änden för att göra mig klar för avgång mot Stockholm. Inte heller under tillbakafärden inträffade något konstigt och vi ankom planenligt till spår 3 på Centralstationen i Stockholm och jag lämnade över till näste förare på tur.

Nu var det hög tid att äta matlådan så jag gick upp till Personallokalerna. Efter ganska precis en timme stod jag på spår 3 igen och bytte av föraren på ett likadant tågsätt när det stannat. Sen var det dags att köra andra varvet till Uppsala för dagen. Vid tjugo i sex lämnade vi Stockholm med retur från Uppsala en timme senare.

När vi var tillbaka på Stockholm C fick vi komma in på spår 6 eftersom tågsättet skulle tas ur trafik och köras ut till Hagalund. Under tiden jag bytte ände synade ombordarna igenom vagnarna och när jag var klar körde iväg. När jag stannat första gången i toatömningen – de tömmer tre vagnar per stopp – ser jag i backspegeln att det kommer ut en resenär ur en av vagnarna. Han fick gå tillbaka in och sätta sig i första vagnen och så ringde jag Platskontrollen för att meddela att en resenär följt med ut till Hagalund. När alla nio vagnarna tömts körde jag vidare och hamnade på spår 20 där en ur depåpersonalen väntade för att guida ”fripassageraren” ut ur depån och vidare mot Pendeltågsstationen i Ulriksdal. Han hade tydligen somnat i tåget och på något sätt hade ombordarna missat honom vid syningen.

Klockan gick nu mot halv nio och därmed var dagens arbete över för mig och jag gick till bilen för att åka hemåt.