Efter att jag parkerat bilen i Hagalund vid kvart över tolv gick jag direkt till spår 11 i Nya Vagnhallen för att lifta ner till Centralen med ett tjänstetåg som precis skulle avgå. Väl därnere gick jag upp till Personallokalerna för att fika och prata med kollegor innan det var dags att göra en insats.
Vid halv tre gick jag ner till spår 19a där en X2:a från Malmö snart rullade in och jag bytte av föraren. När ombordarna lämnat klart körde jag bort till vändspåren i Karlberg där jag bytte ände. Egentligen skulle jag ha stått och väntat – så kallad ”disptid” – i Karlberg ungefär en timme men Fjärren lät meddela att det fanns plats vid Norra Bantorget redan nu så jag fick köra fram direkt. Där satt jag och läste igenom ett antal nya anvisningar och instruktioner som börjar gälla på söndag i och med tidtabellsskiftet.
Efter att furneringen var klar och ombordarna redo körde jag fram till spår 12a på Centralen varifrån vi avgick vid tjugo i fem. Det här var det sista X2000-tåget till Jönköping eftersom det vid tidtabellsskiftet på söndag ska börja gå X55 (SJ3000) istället. Jag körde till Nässjö, där jag blev avbytt efter att ha haft uppehåll i Flemingsberg, Södertälje, Katrineholm, Norrköping, Linköping och Tranås. Jag gick till Personallokalen och deponerade min ryggsäck där och fortsatte sedan till pizzerian för att äta den traditionella pizzan i Nässjö. Jag misstänker att det var det sista besöket i Nässjö på ett tag för det verkar inte som om vi i Hagalund har några körningar dit under nästa tidtabellsperiod.
Efter att tillbringat resten av rasten i Personallokalen gick jag vid tio över nio ner till spår 5 där dagens sista X2000 från Köpenhamn och Malmö dök upp. Jag satte mig i första klass-vagnen eftersom jag skulle åka pass till Linköping och där byta av föraren som kört från Malmö. Efter att ha satt mig bakom spakarna i Linköping fortsatte vi mot Stockholm med uppehåll i Norrköping och Södertälje längs vägen. Mellan Flen och Gnesta var det tågkö efter att det tidigare under kvällen havererat ett tåg där som medfört evakuering av passagerarna till ett annat tågsätt. Vi tappade ungefär en kvart där och ankom till spår 19b på Stockholm C vid fem minuter i midnatt. När alla resenärer lämnat tåget och ombordaren synat klart körde jag fram till Norra Bantorget där Cateringservice kom och avfurnerade. Sen fortsatte jag ut till Hagalund där toaletterna tömdes och så fick jag parkera tågsättet utanför verkstaden på spår 46.
När klockan närmade sig ett på natten kunde jag sätta mig i bilen för att åka hem. Nästa arbetspass är på söndag.