Så var det dags att köra loktåg till Hallsberg igen. Jag började vid halv tolv och var som vanligt på plats en knapp timme före så att jag hann med kaffe och smörgås innan det var dags att göra något.
Efter att ha tagit ut tågordrarna och fordonslistorna gick jag ut till spår 31 där loket och de tre vagnarna stod och väntade. Jag gjorde mig hemmastadd och kollade att allt var i sin ordning och åkte sedan ner till spår 11 på Centralen, där resenärerna väntade. Vid kvart i ett blev det avgång och jag satte fart iväg. Efter uppehåll i Flemingsberg, Södertälje, Gnesta, Flen, Katrineholm och Vingåker ankom vi i rätt tid till spår 4 i Hallsberg, där jag blev avbytt av föraren som skulle göra rundgång och sedan återvända till Stockholm.
Jag gick bort till Personallokalerna där jag skulle tillbringa de drygt två timmarnas rast. Där åt jag min matlåda, drack kaffe, skrev ut juni månads schema som precis hade publicerats på intranätet samt tog det lugnt. Strax efter klockan fem gick jag tillbaka till järnvägsstationen och ut på uppställningsbangården där jag skulle starta upp och klargöra ett av loken som stod parkerade där. För att snabba upp hanteringen och inte vara så mycket i vägen för andra tåg på stationen i Hallsberg gör man på följande sätt: Ett tåg med lok och fem vagnar ankommer från Stockholm till spår 4. Växlingspersonalen delar tågsättet så att en del består av lok och två av vagnarna. Dessa växlas ut på uppställningsbangården medan ett annat lok (det vill säga det jag startat upp) växlas ut från uppställningsbangården och kopplas ihop med de kvarvarande tre vagnarna på spår 4 och efter bromsprovet är det klart att avgå mot Stockholm.
Vid fem över sex var det dags för avgång och uppehållen var desamma på tillbakavägen. I Flen blev det enligt plan ungefär tio minuters uppehåll eftersom ett snabbtåg skulle passera. Ett par minuter före tidtabell ankom vi till spår 17b på Centralstationen och när alla resenärer lämnat tåget och det var synat och klart fortsatte jag ut till Hagalund. Där blev det sedvanlig toatömning och sedan hamnade jag på spår 20 där det följde rundgång med loket. Därefter var det bara att ta sitt pick och pack och ta sig till parkeringen för att åka hemåt.