Nu var det dags för ett kortpass med överliggning. Började inte förrän vid halv sex på eftermiddagen i Hagalund. Där gick jag ut till spår 18 på bangården där mitt tågsätt precis kom inrullande. Detta var en 15 minuters snabbvändning av tåget, men dagen till ära så var det bestyckat med ett Rc6-lok i vardera änden, så någon rundgång behövdes inte. Jag pratade lite med föraren som kört från Norrköping och vi lade upp ”taktiken” för våra gemensamma växlingsövningar senare ikväll. Därefter gick jag till loket jag skulle köra ifrån och gjorde mig klar för att åka iväg. När städningen var klar körde jag ner till Centralen och hamnade på spår 11 varifrån tåget skulle avgå.
Det var inga problem alls under färden till Norrköping. Otroligt bra acceleration med två lok och ”bara” fyra vagnar. Uppehållen var de sedvanliga – Flemingsberg, Södertälje, Vagnhärad, Nyköping och Kolmården och vi ankom till spår 3b i Norrköping ett par minuter före tidtabell. Inte heller nu behövde jag göra någon rundgång utan det var bara att gå till andra änden och göra sig klar för nästa avfärd. Annars är det tight med tid på den här vändningen – bara 21 minuter för rundgång och bromsprov.
Kvart i nio blev det avgång – några minuter sent eftersom vi fick vänta på att ett annat tåg skulle korsa vår väg. Nu var destinationen Nyköping med ett uppehåll i Kolmården längs vägen. Framme på spår 6 på Nyköping C väntade föraren jag pratat med tidigare. Han hade kört dit med ett annat tågsätt och medan ombordaren synade och låste vagnarna förklarade han för mig hur vi skulle gå tillväga för att växla undan tågsättet eftersom det var första gången jag växlade i Nyköping. Jag ringde Fjärren och fick tillstånd att växla, medan förarkollegan gick till det bakre loket. Sen körde jag fram tills vi kom förbi en växel, som han la om och så backade vi in på spår 5 och där parkerade vi för natten.
När vi var klara gick vi till hotellet för att checka in och därefter var det sängläge som gällde.