Så var det dags att köra loktåg till Norrköping – det var ett tag sen sist. Tågsättet – Rc6-lok och tre vagnar – stod på spår 28 i Hagalund och jag gick ut vid kvart i två för att kolla att allt var ok. Ungefär en halvtimme senare körde jag ner till Centralen och hamnade på spår 10. Vid tjugo i tre var det avgång. Uppehållen efter vägen var Flemingsberg, Södertälje, Vagnhärad, Nyköping och Kolmården. Dessutom blev det stopp för tågmöte i Lästringe. Vi anlände till spår 6b på Norrköping Central några minuter före tidtabell och jag blev direkt avbytt och kunde gå till Personallokalen för att ha ungefär en timmes matrast.
Vid halv sex kom nästa loktåg från Stockholm och jag gick ut till spår 3b för att göra rundgång tillsammans med den föraren. När allt var kopplat och klart och bromsprovet utfört fanns det gott om tid till avgång och jag gick för att ta en kopp kaffe.
Halv sju satte jag fart norrut igen med uppehåll på samma platser som på nervägen. Det hade börjat skymma och efter Kolmården var det ytterst nära att jag körde på en älgkalv som sprang över spåret, men den hann precis undan …
Framme på spår 18b på Stockholm C – även det ett par minuter före tidtabell – inväntade jag ombordarens klartecken efter slutförd avsyning och fortsatte sedan ut till Hagalund. Jag behövde inte passera toatömningen och hamnade på spår 20 där det blev rundgång. Sedan lämnade jag kvitto i förarhytten på att allt var ok åt nästa förare och kunde därmed avsluta dagens pass genom att åka hem.