Tisdag

Efter att i förra veckan haft tidiga pass blir det nu att skifta över till att jobba mer eftermiddagar/kvällar, men först en ”mjuk övergång” i form av en överliggning. Dagens arbete började strax efter 12 och som vanligt var jag på plats i god tid. Det visade sig dessutom att X2-tågsättet jag skulle klargöra redan var klargjort i och med att det körts under morgonen/förmiddagen, så jag kunde ta det lugnt ett tag till innan det var dags att gå ut till spår 14 i Nya Vagnhallen.

Väl ute gjorde jag bromsprov och inväntade att det skulle bli dags att ringa Platskontrollen för att tala om att jag var klar för avfärd. Då ringer min telefon och Operativa Personalledningen låter meddela att mitt tjänstetåg från Hagalund ner till Centralen blivit inställt eftersom det är ett omfattande signalfel i Solna och jag skulle förmodligen bli rejält försenad. För säkerhets skull tänkte man istället ”snabbvända” ett ankommande snabbtåg söderifrån och köra med det på avgången mot Malmö. Så jag fick lämna tågsättet där det stod och bege mig mot utgången medan jag via appen i mobilen beställde en taxi för att ta mig ner till Centralen.

Nu fick jag lite extra rast innan nästa uppdrag och jag passade på att äta min matlåda under tiden. Vid tjugo i tre var det dags att gå ner till spår 18 för att ta emot ett ankommande tåg från Malmö.

När ombordarna lämnat klartecken körde jag upp till Karlberg, där jag hade ungefär en timmes reglertid. När man sitter så där och väntar och lyssnar på radion och tittar på tåg som passerar slås man av att det verkligen är många tåg ute i rusningstrafiken. Tåg passerar hela tiden – tåg på väg in mot eller ut från Centralen, pendeltågen i strid ström åt båda håll, samt dessutom tjänstetåg på väg till eller från Hagalund. Ska nog roa mig med att föra lite statistik nästa gång jag sitter i Karlberg 🙂

När timmen hade gått fick jag växla fram till den så kallade C-gruppen på Norra Bantorget, där tågen furneras. Städpersonalen började sitt arbete med att snygga till tågsättet och efter ett tag dök ombordpersonalen upp i taxin. När alla var klara och tiden var inne körde jag fram till spår 12a på Centralen där jag lämnade över till föraren som skulle köra till Göteborg och jag kunde gå för att ha en knapp timmes rast igen.

Strax före halv sex gick jag ner till spår 11 dit mitt tågsätt snart kom inrullande. Jag skulle köra ett direkttåg till Göteborg – alltså utan stopp på mellanliggande stationer. Vi kom iväg på utsatt tid, men drabbades av ett signalfel strax efter Katrineholm och där tappade vi tid. Jag lyckades också, utanför Vingåker, köra på mitt första rådjur och jag ringde fjärren i Hallsberg och meddelade var det hade hänt så att de kunde skicka ut folk för att avlägsna det.

I Skövde fick vi kryssa oss förbi och passera snabbtåget före som inväntade ambulans eftersom en passagerare ramlat vid avstigning och förmodligen brutit benet. Efter Alingsås då vi var ungefär 20 minuter försenade hamnade vi bakom ett godståg och en pendel, så det var bara att ta det lugnt in mot Göteborg C. Vi stannade till slut på spår 7 strax före klockan 21 – drygt 20 minuter senare än planerat.

En växlare kom och tog hand om tågsättet och jag kunde gå till hotellet, där jag skulle sova. Nu i månadsskiftet byter SJ hotell i Göteborg, så det blev sista natten på det ”gamla” hotellet.

Det fick bli en hamburgare till middag innan det var dags för sängen.