Började i Hagalund vid halv ett och skulle klargöra en trevagnars X40 som första uppdrag. Platskontrollen meddelade att den redan var klargjord och jag kunde ta det lugnt ett tag till innan det var dags att gå ut till spår 30 på bangården. Körde ner till spår 6 på Centralen där en annan X40 just ankommit från Hallsberg och nu skulle vi koppla ihop fordonen. Jag körde emot det andra fordonet och automatkopplen gick ihop, men fordonen pratade inte med varandra som de skulle och vi fick koppla isär och försöka igen. Först på tredje försöket lyckades hopkopplingen och jag kunde gå för att utföra nästa uppdrag.
Meningen var att jag skulle ta emot ett tåg från Malmö, vända det i Karlberg och efter lite stödfurnering på Norra Bantorget leverera det på Centralen, men på grund av en urspårning i en växel tidigare i veckan som innebar att vissa spår inte kan nås norrifrån, har Trafikverket fått ändra om den ordinarie planeringen för vilka spår som används för avgående respektive ankommande tåg. Det innebar att tåget jag skulle ta emot kom in på spår 10 varifrån det efter någon timmes uppehåll skulle avgå igen och därför helt enkelt fick stå kvar där. Det blev alltså ingen vändning i Karlberg för mig utan jag aktiverade bara den andra förarhytten och meddelade föraren som skulle ha tåget var det stod och gick sedan till Personallokalerna för att sitta som reserv i någon timme. Reserv blir man när man egentligen skulle ha jobbat men det har blivit någon typ av ändring, som i mitt fall.
Jag åt min matlåda och efter kaffet ringde Operativa Personalledningen och undrade om jag kunde utföra ett akutjobb. Det visade sig att en av Cateringservice truckar, som de levererar maten med, kommit för nära kanten på plattformen på spår 17 när ett tåg precis åkte iväg mot Hagalund. Trucken hakade i en vagn och släpades med halva plattformens längd innan tåget kunde stanna. Det gick alltså inte alls fort men det blev bara skrot av trucken. Som tur var blev ingen person skadad, men som rutin blir lokföraren tagen ur tjänst vid sådana här tillfällen. Efter att Trafikverkets och SJs personal lämnat ok till att flytta tågsättet fick jag köra ut det till Hagalund. När jag passerat genom toatömningen blev jag avbytt av en förare som skulle ha tågsättet på sitt nästa uppdrag och jag kunde snabbt beställa en taxi för att ta mig tillbaka ner till Centralen.
Det var fredagsrusning i trafiken och taxiresan tog sin lilla tid. Klev ur på Klarabergsviadukten 6 minuter innan mitt nästa tåg skulle avgå, men det visade sig snart att jag kunde ta det väldigt lugnt. På grund av den tidigare olyckan med Cateringtrucken och tågsättet som därefter stått i vägen innan det fick flyttas så hade det blivit förseningar på Stockholm C. Ungefär 20 minuter efter planerad avgång kom tågsättet jag skulle ha till spår 17 och sedan tog det ytterligare tid innan vi kunde avgå på grund av tågköer och signalfel med mera. När vi till slut kom i väg var vi cirka en timme sena.
Jag körde ett direkttåg (X2) till Göteborg, alltså utan stopp på mellanliggande stationer. På ett par ställen efter vägen kom vi i kapp andra tåg och fick ta det lite lugnare tills det blev fritt igen och efter Laxå blev det en störning i strömförsörjningen till två av motorerna som gjorde att de togs ur drift, så resten av resan fick företas med endast två motorer i gång. Det gick ganska bra att köra så eftersom det var ett direkttåg där man kan hålla farten uppe något så när. Efter Lerum kom vi i kapp ett pendeltåg och jag ta det lugnt. När vi rullade in på spår 4 på Göteborg C var vi nästan en och en halv timme sena och klockan var några minuter före 22. Jag blev avbytt och kunde gå bort till hotellet som ligger alldeles bredvid.
Det fick bli en hamburgermiddag innan det var dags att lägga sig och kolla lite på TV innan jag somnade.