Måndag

Idag stod en Göteborgstur med X2 till buds med start i Hagalund strax efter klockan 7. Körde ner till Norra Bantorget för furnering och vid kvart över 9 var det dags att lämna Stockholm bakom sig och sätta fart mot västkusten. Inga konstigheter inträffade under resan och vid ankomst till Göteborgs C var det strax över 20 ºC och lätt duggregn.

Efter ett par timmars rast var det hög tid att gå ut till spår 3 och ta över tågsättet som jag skulle ha på tillbakavägen. När jag susade fram i 180 km/h efter Herrljunga slog ATC:n larm om att det var något problem med en vägövergång och jag fick bromsa kraftigt. ATC:n hjälpte också till och jag hann stanna med ett ryck i god tid före vägövergången. Bommarna stod på trekvart men ljud- och ljussignalerna fungerade, så efter att ha tutat ”tåg kommer” ett par gånger kunde jag passera utan fara. Jag ringde även fjärren i Göteborg och felanmälde. I Falköping hade jag stoppsignal och fick av fjärren reda på att det var tågkö framför mig efter ett tidigare elfel som nu var åtgärdat, så det gick lite ryckigt fram till Skövde.

Efter Skövde blev det plötsligt spänningslöst men efter en knapp minut kom spänningen tillbaka och jag kunde fortsätta. I Laxå var det växelfel men det gick att ta sig förbi. När vi till slut kom till Stockholm C var vi 15 minuter efter plan. Det hade verkligen kunnat vara mycket värre, så trots allt kom vi ganska lindrigt undan. Bara någon timme efter att vi passerat Skövde var det helt stopp där på grund av ett omfattande elfel …

När jag lämnat över tågsättet till nästa förare gick jag till pendeln för att åka ut till Hagalund och där ta bilen hemåt.

Kommentarer är avstängda.