Hade väckning klockan 5 och vaknade ganska utvilad efter att ha sovit gott. En timme senare var jag nere i receptionen där den tidiga frukosten stod uppdukad och när vi var färdiga gick vi ut i den kyliga lördagsmorgonen för att gå ner till uppställningsbangården igen. De blåste kalla nordliga vindar och solen sken från en klar blå himmel.
Dagens tågsätt var ett loktåg – ett Rc6-lok med sex personvagnar och vi började klargöra loket. Efter det var det dags för bromsprov och när vi gick efter ena sidan på tågsättet för att kolla att alla bromsar var loss passade vi på att låsa upp dörrarna på vagnarna. När vi gjort tecken åt min kollega i loket att tillsätta bromsarna, gick vi efter andra sidan för att kolla broms till och därefter tillbaka igen för att kolla broms loss. Till sist gick vi genom vagnarna för att starta upp ventilationen och belysningen.
När vi var klara fick vi växla fram till perrongen. Klockan 8 var det avgång och vi satte fart mot Stockholm, med uppehåll i Norrköping, Kolmården, Nyköping, Vagnhärad, Södertälje, Flemingsberg och Älvsjö(!). Inte ofta man får stanna med ett SJ-tåg vid pendeltågens plattform i Älvsjö. Framme på Stockholm C blev vi avbytta och därmed var dagens pass slut. Jag gick upp till personallokalerna för att vänta en timme tills tåget mot Västerås skulle avgå. Marie hämtade mig vid stationen och så åkte vi hem.