Dagens pass började vid 13.30-tiden och jag var på plats i Hagalund en knapp timme före. Efter att ha tagit ut dagens order samt ätit ett par smörgåsar traskade jag iväg till pendeltåget för att åka in till Centralen. Där gick jag upp till personallokalerna för att invänta att min handledare skulle dyka upp.
Tåget vi skulle ta över kom från Malmö och det var drygt 20 minuter sent när det stannade på spår 18. Efter att vi installerat oss och fått klartecken från ombordarna körde vi iväg till vändspåren vid Karlberg och där bytte vi ände. Sen rullade vi fram till Norra Bantorget där tåget skulle stödfurneras d v s komplettera mat- och kiosksortimentet. När allt det var klart körde vi fram till spår 11, varifrån vi skulle avgå mot Malmö. Det här X2-drivfordonet hade fel på en s k modul. En modul styr två motorer och varje drivfordon har två moduler d v s fyra motorer. Det innebar att den här enheten endast hade halv drivkraft och det märktes när man skulle accelerera. Det gick väldigt mjukt och segt att komma upp i hastighet, men när man väl hade kommit upp i marschfart så märktes inte så stor skillnad mot normalt.
Vi stannade i Södertälje Syd, Norrköping och när vi kom till Linköping tog en förare från Malmö över och vi gick iväg till personallokalerna för att ha 1½ timmes rast. Vi åt våra matlådor och tog det lugnt tills det var dags att gå ut till spår 2 för att lösa av föraren på en X2:a som kom från Köpenhamn och Malmö. Den här enheten hade 2 fungerande moduler och accelerationen var precis som vanligt. 🙂 Inga konstigheter inträffade på vägen till Stockholm och efter att alla lämnat tåget stannade vi för avfurnering vid Norra Bantorget innan vi kunde rulla ut till Hagalund för toatömning och avställning utanför verkstaden på spår 47. Sen återstod bara resan hem.