Dags för ett överliggningspass igen. Eftersom vi skulle börja med att byta av föraren på tåget från Stockholm som kommer till Hallsberg vid 10.40-tiden, så tänkte min handledare och jag åka med det tåget till Hallsberg. På så sätt skulle vi vara på plats i exakt rätt tid, när tåget rullar in i Hallsberg och vi kunde byta av föraren direkt 🙂
Jag fick skjuts ner till järnvägsstationen av Marie när hon åkte till jobbet. På skyltarna stod det att tåget jag skulle åka med var 35 minuter försenat. Hmmm typiskt tänkte jag och ringde min handledare som skulle stiga på i Örebro. Han sa att det nog inte skulle vara någon fara med förseningen eftersom det ändå var det tåget vi skulle byta av och att det var gott om tid i Hallsberg innan vi skulle köra mot Stockholm igen.
Efter ett tag kom nya besked på skyltarna – förseningen minskade till 30 minuter och tåget var inställt från Stockholm till Västerås, men nytt tågsätt skulle avgå från Västerås. Vad som var den egentliga orsaken till att tåget var inställt från Stockholm till Västerås vet jag inte, men att det ändå skulle bli försenat vid avgången från Västerås trots det nya tågsättet var att ombordpersonalen (”konduktören”) var på väg i taxi från Stockholm för att kliva på i Västerås. Jag uppdaterade min handledare med uppgifterna jag fått reda på och strax därefter kom ett tågsätt från depån ner till Centralen och jag kunde ta plats. När ombordaren anlänt kunde vi avgå mot Hallsberg. I Örebro steg min handledare på och framme i Hallsberg bytte vi av föraren som kört från Västerås och bytte ände så att vi var klara för tågfärden mot Stockholm.
Det här tågsättet, en trevagnars X40 (alltså dubbeldäckare), hade nedsatt maxhastighet – 160 km/h i stället för som normalt 200 – p g a att 2 av 3 magnetskenbromsar var felaktiga och därför avstängda, men det gjorde inte så mycket då tidtabellen för avgången var gjord för loktåg (som max får gå i 160 km/h). Det betydde att vi kunde hålla tidtabellen bra på vägen upp till Stockholm. I dag kom vi heller inte i kapp någon pendel sista biten, så vi rullade in på spår 6 på Stockholm C några minuter före utsatt tid. Enligt turlistan så skulle vi åka ut med tågsättet till Hagalund när vi var klara på Centralen, men det kom kontraorder per telefon. Vi skulle växla över till spår 7 där det stod två stycken tvåvagnars X40:or som skulle ha avgått mot Göteborg för en halvtimme sen. Det var dock problem med en av X40-enheterna. Efter att ha växlat till spår 7 ”multade” vi (kopplade ihop) vårt tågsätt med den friska X40:an och lämnade över till föraren som skulle köra mot Göteborg. Vi liftade med den felaktiga enheten som skulle ut till depån i Hagalund för verkstadsbesök.
I personallokalerna i Hagalund åt vi en sen matlådelunch och jag tog en kaffe med en av mina klasskamrater som gör sin praktik på SJ i Stockholm innan det var dags att gå ut till spår 37 där vårt nästa tågsätt stod. Det var en ”Uppsalapendel” dvs nio personvagnar och ett Rc6-lok i vardera änden och vi skulle köra ner det till Centralen och lämna över till föraren som skulle köra till Uppsala.
Nu hade vi en knapp halvtimme på oss och vi gick upp till personallokalerna på Centralen för kaffe och toabesök. Sen var det tid att gå ner till spår 11 där vår X2:a kom inrullande från furneringen vid Norra Bantorget. Vi satte oss tillrätta och när alla resenärer var ombord och vi fått avgångssignal kunde vi sätta fart mot Värmland. Resan gick mycket bra och smidigt hela vägen. De få uppehåll vi gjorde var i Södertälje Syd, Hallsberg, Degerfors, Kristinehamn, Karlstad och Kil. Vi ankom slutdestinationen Arvika strax efter 20.15 och det var tre minuter efter tidtabellen.
Efter att vi parkerat tågsättet, tagit ner strömavtagaren och kopplat bort batteriet samt kopplat in oss till en tågvärmepost och slutligen låst alla dörrar kunde vi gå den korta biten upp till hotellet och få oss lite mat i magarna innan det var dags att gå upp på rummen för att ta kväller.